Effectief leren binnen virtuele werelden

Vandaag mocht ik een presentatie verzorgen tijdens het het symposium Gaming in het onderwijs: leren in een virtuele wereld, dat bij de Haagse Hogeschool plaatsvond. Ik heb verteld over mijn haat-liefde verhouding met virtuele werelden. Ik zie (nog) een aantal beperkingen (vooral voor grootschalig gebruik). Tegelijkertijd zie ik ook de mogelijke voordelen virtuele werelden voor leren. Daarbij moet je wat mij betreft kijken naar de didactische mogelijkheden van virtuele werelden in relatie tot de leerinhouden en leerdoelen, èn in relatie tot de didactiek die je wilt toepassen. Belangrijk is volgens mij ook dat je kijkt naar de toegevoegde waarde van virtuele werelden ten opzichte van andere technologieën, waar je al de beschikking over hebt.

Mijn conclusie is dan dat virtuele werelden vooral in samenhang met andere applicaties gebruikt kunnen worden als krachtige leeromgeving.

Hieronder vind je mijn presentatie.

Effectief Leren Binnen Virtuele Werelden

View more presentations from wrubens.

In de oorspronkelijke presentatie had ik het filmpje van de Merlot Campus ingebed in de presentatie. In verband met de omvang van het bestand heb ik de film vervangen door een link.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.