E-learning implementeren: geleerde lessen

Gisteravond heb ik een gastcollege verzorgd over de implementatie van e-learning.  Als voorbereiding heb ik de studenten gevraagd een ervaren collega binnen de eigen organisatie kort te interviewen over geleerde lessen. De studenten  hebben ook op basis van een artikel (keuze uit drie) gekeken of zij aanvullende conclusies konden trekken. Dit leverde de volgende inventarisatie op:

Infrastructuur

  • Houd rekening met de belasting van je netwerk als je een nieuwe applicatie implementeert (wat is de belasting?)
  • De introductie van een nieuwe e-learning applicatie moet foutloos (testen, testen, testen). Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.
  • Zorg er voor dat je docenten ook beschikken over de juiste hardware (computers, interactieve whiteboards) als je applicaties gaat gebruiken.
  • Selecteer een toekomstbestendige oplossing. Kijk niet alleen naar de uitdagingen van vandaag. 
  • Waak er voor dat de applicatie te complex is voor de doelgroep.
  • De keuze van je software is met name van twee zaken afhankelijk 
  1. Vanuit de leercontent
  2. Vanuit onderwijsactiviteiten

  • User-friendly technical support must be available, ideally onsite and on demand
  • Do not underestimate the ongoing cost of technology-integrated teaching and learning
  • ELO’s hebben ieder hun eigen beperking, daarom is een gepersonaliseerde portal nodig
  • Lokale onderwijsproces moet leidend zijn.
  • Helderheid over begrippen. Creëer eenduidigheid. Verder is de keuze van een goede leverancier ook van cruciaal belang. Heeft de gekozen leverancier affiniteit met het onderwijs.

Management

  • Faciliteer medewerkers (bijvoorbeeld taakuren voor ondersteuning).
  • Creëer draagvlak. Onder andere door veel te communiceren met betrokkenen. Is de groep betrokkenen erg omvangrijk, praat dan veel met sleutelfiguren.
  • De e-learning oplossing moet consistent zijn met de visie en het beleid van de organisatie.
  • Breng vooraf gedetailleerd en volledig in beeld wat de invoering van een e-learning oplossing kost.
  • Maak een analyse en kies daarna voor een leverancier
  • Active support must come from the top
  • A non-dictatorial approach is always best
  • Veel werd opgedrongen en werkte daarom niet
  • Implementatiemanagement is cruciaal
  • Draagvlak
  • Aanpassen aan type organisatie
  • Drie fases: pioneer, schoolbreed, integratie
  • Do: Tevens moet er voldoende tijd vrijgemaakt worden voor goed implementatiemanagement en training en coaching van eindgebruikers.
  • Don’t: Van boven af opleggen 

Mensen

  • Houd rekening met de rol van de cultuur in een organisatie. Binnen de ene organisatie staan medewerkers bijvoorbeeld kritischer ten opzichte van de introductie van nieuwe technologie, dan in de andere organisatie. Bedenk hoe je omgaat met weerstanden.
  • Laat de lancering van een e-learning oplossing gepaard gaan met een marketingcampagne. Maak bijvoorbeeld video's die via je intranet te bekijken zijn, of posters.
  • Zorg voor werkplekondersteuning van gebruikers.
  • Houd rekening met de e-readiness van medewerkers. Waak ervoor om te snel te gaan.
  • Geef gebruikers de gelegenheid om te experimenteren met de e-learning oplossing (en andere ICT).
  • Als je veel rekening houdt met wat gebruikers al kunnen, kom je niet veel verder.
  • Studenten zijn meer sociaal actief op internet dan docenten. Docenten minder vaardig als het gaat om ICT. Speel daar op in.
  • Every school should have a core of teacher-computerists
  • Teacher needs must come first
  • An ongoing technology training program must be in place must come first
  • Parents and students must be involved in the evolutionary process
  • Everyone involved—administration, teachers, parents, and students—must be committed to the on-going change in teaching and learning methodologies that will accompany technology integration
  • Jongeren vaardiger dan docenten; sociale levens speelt voor deel op het net. KRITISCHE NOOT: In het stuk wordt er stilzwijgend vanuit gegaan dat alle gebruikers al computervaardig zijn.
  • Eén groepje heeft dit schema gemaakt over de samenhang tussen management en mensen gemaakt. 
  • Leer omgaan met verschil in IT-bagage tussen docent en student -> laat studenten docenten helpen bij het werken in de ELO
  • Gedurende het traject moet er draagkracht ontstaan bij de diverse eindgebruikers.
  • Uit diverse onderzoeken blijkt dat diverse generaties een andere benadering nodig hebben wanneer het om veranderen gaat.

Curriculum

  • Het gebruik van een elektronische leeromgeving nam toe, toen een faculteit -mede op basis van een negatieve accreditatie- de wijze van beoordelen tegen het licht ging houden.
  • Zet ICT daar in waar het het onderwijs kan ondersteunen.
  • Goed voorbeeld doet goed volgen. Laat successen van collega's zien.
  • Denk bij de introductie van een e-learning oplossing na over de gevolgen die het heeft voor de begeleidingstijd van medewerkers.
  • Denk vooraf na over de tijdsinvestering die werken met een ELO met zich mee brengt, en met de wijze waarop interacties plaats vinden.
  • Pas de inrichting van een ELO (structuur en functionaliteiten) aan aan het niveau van de leerlingen.
  • Processen en onderwijsprincipes van een school of organisatie moeten worden ondersteund.
  • Teachers must be given time and freedom to restructure the curriculum around the technology
  • In bijvoorbeeld het competentiegerichte onderwijs kan ICT ondersteunen bij de innovatieprocessen.
  • Do: Vooraf investeren in de innovatie van het onderwijs. Een specifieke aanpak per school, onderwijseenheid of leerling is noodzakelijk is ook bepalend voor de keuze van een ELO.

Opvallend is dat drie groepjes expliciet aangaven dat in hun artikel nauwelijks aandacht wordt besteed aan maatregelen met betrekking tot het curriculum.

Overigens kon men kiezen uit de volgende artikelen:

De geaccepteerde elektronische leeromgeving
The Ten Pillars of Successful Technology Integration in K-12 Schools
Implementing E-Learning the Right Way

Leidde deze exercitie tot heel nieuwe inzichten? Ik denk het niet. Ik heb ook de neiging om een aantal conclusies te nuanceren (leerlingen inzetten bij professionalisering van docenten op het gebied van ICT hoeft niet altijd goed te werken). 

Wel krijg je hierdoor op een gestructureerde manier een overzicht van de complexiteit van de implementatie van e-learning. Eén van mijn conclusies is  dat de context van een organisatie sterk van invloed is op de implementatiestrategie die je kiest. Wat in geval X heeft gewerkt, hoef nog niet te werken in geval Y.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.