E-learning toepassingen in het primair proces

Ik wil jullie uitnodigen mee te doen aan een weblog experiment.
Gisteren kreeg ik de vraag of ik een bepaald model gebruik om e-learning binnen het primaire onderwijsproces te beschrijven. Het primaire onderwijs lijkt vaak een "black box". Gerard Westhoff van het IVLOS gebruikt wel eens de metafoor van een flipperkast.
Studenten komen binnen, leren en worden getoetst/beoordeeld. Maar wat doen ze tijdens dat leren? Kunnen we dat nog onderverdelen en zo ja: kunnen we daarbij aangeven hoe ICT daarbij een rol kan spelen?

Volgens mij biedt de curriculumindeling van Van den Akker handvatten voor een model, in combinatie met een indeling die drie van mijn collega’s gebruiken in een publicatie “Werken aan academische vorming” (zij spreken van werkvormen, ik heb het in het onderstaande over leeractiviteiten).

De Twentse hoogleraar Jan van den Akker vergelijkt een curriculum met een spinnenweb. De elementen waar het curriculum uit bestaat, hangen met elkaar samen. Als één draad wordt verbroken, dan valt het geheel uiteen.

In het hart van het curriculum bevindt zich de beweegreden van het leren (rationale: waarom leren leerlingen?). De andere onderdelen zijn:
– leerdoelen (welke doelen moeten met het leren worden bereikt),
– de inhoud (wat leren leerlingen?),
– de leeractiviteiten (hoe leren leerlingen?),
Deze kun je weer -mede aan de hand van de publicatie van mijn IVLOS-collega’s- onderverdelen in :
* Het doen van onderzoek als leeractiviteit
* Leeractiviteiten voor het vergaren en structureren van informatie
* Leeractiviteiten voor het verwerken van informatie
* Leeractiviteiten voor het presenteren van informatie
* Stage lopen
– de rol van de docent (hoe faciliteert de docent het leren?)
– de materialen en bronnen (wat wordt gebruikt om te leren?)
– de groeperingvorm (met wie leren leerlingen?)
– de locatie (waar leren leerlingen?)
– de tijd (wanneer leren leerlingen?)
– de beoordeling (welke vorderingen zijn bereikt met het leren?)

Ik wil graag mijn weblog gebruiken om per onderdeel na te gaan hoe ICT gebruikt kan worden. Uiteraard sta ik ook open voor feedback op deze onderdelen. Wellicht kunenn we er gezamenlijk een artikel van maken. Degenen die een goede inhoudelijke bijdrage levert, wordt co-auteur of krijgt (als de bijdrage gering van omvang is) een eervolle vermelding.

Ik wil jullie vragen je eerst te focussen op het model als geheel of op de volgende leeractiviteiten:
Het doen van onderzoek als leeractiviteit
* Leeractiviteiten voor het vergaren en structureren van informatie
* Leeractiviteiten voor het verwerken van informatie
* Leeractiviteiten voor het presenteren van informatie

Hoe kunnen we ICT hierbij gebruiken (en meerwaarde genereren)?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Beste Wilfried,
    met deze vragen hebben we ons ook bezighouden in het DU onderzoek “Curriculumanalyses voor de integratie van ICT in het onderwijs ” dat afgelopen week verschenen is (je kunt dit downloaden via http://www.digiuni.nl). Misschien biedt onze benadering en aanzet tot een model enige inspiratie? Je commentaar is eveneens welkom.
    Vriendelijke groet,
    Patris van Boxel
    Vrije Universiteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *