Engagement en empowerment, niet engagement vs empowerment

Chris Lehmann heeft interessante gedachtes geformuleerd over engagement versus empowerment. Met 'engagement' wordt bedoeld dat lerenden meer worden betrokken bij hun eigen leren. Dat doe je bijvoorbeeld door te werken met authentieke en betekenisvolle leeractiviteiten. Bij 'empowerment' leer je lerenden het heft in eigen handen te nemen, onder meer wat betreft hun eigen leerproces. Of zoals Stephen Downes het formuleert:


Engagement is safe, docile, controlled. Empowerment suggests that students might take matters into their own hands.


Volgens Lehmann wordt in onderwijsdiscussies te vaak de nadruk gelegd op engagement ("because its beats boring"). Maar -zo stelt hij terecht- het kan nooit een doel op zich zijn. Empowerment is dat wel. Lehmann schrijft:


It, in the end, is the word — the idea — that sets us up for a more student-centered classroom because it is about what the students get from the experience once the class is done, not what happens during the class. It also allows us to do away with the notion that the classroom is always fun. It's not.


Ik vind inderdaad ook dat betrokkenheid geen doel op zich kan zijn. Ik vind het wel een belangrijke voorwaarde zodat leren appelleert aan intrinsieke motivatie. Die invalshoek ontbreekt bij Lehmann.

Wellicht is empowerment tegelijkertijd doel en middel, en maken engagement en empowerment beiden deel uit van een model dat de betrokkenheid van lerenden bij hun eigen leren uitdrukt (consumeren – engagement – co-creatie- empowerment). Engagement en empowerment staan dan dus niet tegenover elkaar.

Modelempowerment  

Het gevaar van Lehmann's benadering is dat het onderwijs terugvalt op 'consumptiegerichte' leeractiviteiten, die wel als doel hebben dat lerenden aan het eind van hun leerproces (voor zover dat natuurlijk bestaat) in staat zijn het heft in eigen handen te nemen. Je bereikt dit doel m.i. echter niet als je middelen (de leeractiviteiten) hier niet congruent mee zijn. Natuurlijk: leren hoeft niet altijd leuk te zijn. Zo lang het maar betekenisvol is. 

Wat ik verder mis in Lehmann's bijdrage is de aandacht voor de diversiteit aan lerenden. Kan elke lerende het niveau van 'empowerment' bereiken? Of heb je daar ook een bepaald talent of bepaalde bekwaamheden voor nodig? Bekwaamheden die geleidelijk geleerd moeten worden (waarbij scaffolding een belangrijk principe is).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.