E-portfolio: modellen voor reflectie en voorbeelden van een methodiek (#in)

De laatste paar dagen is een aantal bijdragen over elektronische portfolio's verschenen, die volgens mij de moeite waard zijn om te bespreken.

Helen Barrett presenteert kort twee modellen voor reflectie. In de eerste plaats het model voor reflectie van Gibbs. Dat model bestaat uit zes stappen (beschrijving, gevoelens/gedachtes, evaluatie, analyse, conclusie, acties). Op de tweede plaats een taxonomie van reflectie van Peter Pappas, vergelijkbaar met de taxonomie van Bloom: onthouden (wat heb ik gedaan?), begrijpen (wat was hier belangrijk aan?), toepassen (waar zou ik dit weer kunnen gebruiken?), analyse (herken ik een patroon?), evalueren (hoe goed heb ik het gedaan?) en creëren (wat moet ik de volgende keer doen?).

Het eerste model heeft nogal wat overlap met de reflectiecyclus van Korthagen. Gibbs schenkt expliciet aandacht aan gevoelens en gedachten. Bij Korthagen maakt dat deel uit van de tweede stap (terugblikken op het handelen). Conclusies komen bij Korthagen terug in de laatste twee fasen.

De taxonomie van Pappas vind ik niet erg logisch. Ik zou zijn evaluatiefase vooraf laten gaan aan de analysefase.

De tweede e-portfoliobijdrage is van Arne Horst. Arne gebruikt een blog en wiki ('blikkie') als e-portfoliomethodiek. Hij beschrijft enkele voorbeelden van het gebruik van deze methodiek. Horst illustreert dat opleidingen een specifieke invulling kunnen geven aan deze methodiek, afhankelijk van met name de eigen onderwijsvisie. Eigenaarschap is essentieel, concludeert Arne:


Groot voordeel met Blikkies is dat het een tastbare kapstok biedt om een concrete slag te maken met CGO binnen jouw onderwijs. Hebben opleidingen die slag gemaakt, dan is de investering terugverdiend door een omgeving die volledig aansluit op de visie van de opleiding. Daarnaast vallen door deze aanpak processen als implementatie en adoptie vrijwel simultaan plaats. Door het naar wens aanpassen van 'de kapstok' is het Blikkie 'jouw Blikkie' geworden. En niet die van de buren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.