Ervaringen met drie vooralsnog relatief onbekende tools voor synchroon online leren

Adobe Connect, BlackBoard Collaborate of Skype. We hebben er allemaal wel eens mee gewerkt of in elk geval van gehoord. Vandaag heb ik echter kennisgemaakt met drie betrekkelijk onbekende, maar krachtige applicaties voor synchroon online communiceren en leren.

Schermafdruk Vitero
Schermafdruk Vitero

Applicaties voor online synchroon leren bestaan al diverse jaren. De laatste jaren wordt het gebruik van dergelijke toepassingen echter steeds laagdrempeliger, onder meer dankzij de adoptie van breedbandtechnologie. Dat is mooi. Ze bieden namelijk de mogelijkheid om onder meer via audio en video met elkaar te interacteren. Het tijdgebonden karakter biedt bovendien structuur aan lerenden.

Ik had zelf tot nu toe gewerkt met

  • Ustream (bijvoorbeeld in combinatie met een chattool en Todays Meet) voor online masterclasses,
  • Adobe Connect en BlackBoard Collaborate (voor het deelnemen aan en verzorgen van webinars),
  • WebEx en Centra voor webinars (wel al meer dan 10 jaar geleden),
  • JoinMe voor schermdelen en instructie,
  • Spreed, Skype, Facetime en Google Hangout voor online vergaderen (waarschijnlijk ben ik enkele toepassingen vergeten).

Verder had ik BlueJeans al eens kort gezien.

Onlangs kwam ik in contact met Timo Bleeker van Blended Communications. Dit is een vrij nieuw bedrijf dat zich specialiseert in het gebruik van tools voor synchrone online communicatie. Vanochtend heb ik van Timo een uitgebreide demonstratie gehad van drie van deze tools: Starleaf (UK), BlueJeans (VS) en Vitero (Dld).

Alle drie de toepassingen zijn niet gratis. Dat betekent wel dat men kwaliteit en service wil en moet leveren. Als synchroon online communiceren en leren een belangrijk deel uitmaakt van je dienstverlening, dan moet je m.i. bereid zijn om voor services op dit terrein te betalen. Gratis toepassingen -Skype, Google Hangout- kosten ook wat.

Bij Starleaf en Vitero moet je aparte software -soft client- downloaden en installeren. Om BlueJeans te gebruiken, moet je Java kunnen gebruiken. Dat blijft jammer.  Gelukkig werken alle drie de toepassingen ook op mobiele devices. Wat verder bij Starleaf en Blue Jeans opvalt, is dat deelnemers die aan het woord zijn, goed in beeld zijn. Vitero is een ander verhaal. Daar kom ik zo op terug.

Starleaf is een applicatie voor videoconferencing. Je moet Starleaf Breeze installeren om deze applicatie te kunnen gebruiken. Als je al beschikt over een videosysteem zoals bijvoorbeeld Polycom, dan kun je Starleaf daar op aansluiten.
De kwaliteit van beeld en geluid was vanochtend indrukwekkend. Daar gaat Starleaf ook prat op, evenals op de betrouwbaarheid. De toepassing is ook geschikt om bijvoorbeeld vergaderruimtes met meerdere gebruikers met elkaar te laten communiceren.
Starleaf richt zich duidelijk op overleg via video en audio en op de mogelijkheid om applicaties met anderen te kunnen delen. Chat wordt vooralsnog niet ondersteund. Afhankelijk van de licentiestructuur, kun je vijf ‘inlogpunten’ toegang geven tot een sessie of 25 ‘inlogpunten’ (een inlogpunt is een gebruiker met een tablet, laptop of PC of een videoconferencingsysteem in een vergaderruimte). Ook kun je telefonisch deelnemen aan sessies. De interface is erg gebruikersvriendelijk.

BlueJeans is ook eigenlijk een toepassing voor videoconferencing. Gebruikers met verschillende videoconferencing systemen zoals Microsoft Lync of Jabber van Cisco kunnen via BlueJeans met elkaar communiceren. Dat is bijzonder. Deelnemen via inbellen, of via de toepassing van BlueJeans zelf,  is ook mogelijk. Ik heb vanochtend gebruik gemaakt van de browserversie van BlueJeans. Werkte prima, al was het beeld iets minder scherp dan bij Starleaf.
Bij deze gebruikersvriendelijke toepassing kun je chatten, sessies opnemen, content (zoals video’s) delen, enzovoorts. BlueJeans kan ook worden geïntegreerd met het leermanagement systeem Canvas. BlueJeans wil vooral voor grotere organisaties een interessante toepassing zijn. Elke medewerker krijgt dan bij BlueJeans een eigen inlogmogelijkheid (named user). De ontwikkelaars benadrukken ook het veilig synchroon online communiceren. Dat is de reden waarom medische instellingen BlueJeans gebruiken.

Starleaf en Blue Jeans zijn vooral bedoeld voor overleg, en minder voor interactieve colleges of presentaties. Vitero is vooral voor dat laatste bedoeld. Daarbij valt op dat je verschillende mogelijkheden hebt om deelnemers te betrekken bij de inhoud van het webinar.
Uiteraard kunnen deelnemers van de presentator de microfoon krijgen, onder meer nadat zij virtueel de hand hebben opgestoken. Via de ctrl-toets kunnen zij echter ook op ieder moment zelf vragen stellen. Verder kun je als deelnemer aangegeven het eens of oneens te zijn met een uitspraak, of  benadrukken de uitleg begrepen te hebben.

Deze toepassingen zie je in meer webinarapplicaties. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om meerkeuzevragen te stellen. Vitero geeft de docenten echter ook de mogelijkheid om lerenden een ‘pijl’, punt, driehoek of vierkant te geven. De lerende kan daarmee bijvoorbeeld aanwijzen waar h/zij woont of posities in nemen op bijvoorbeeld een schaal. Andere mogelijkheden zijn onder meer:

  • Scherm en applicaties delen
  • Video’s binnen het webinar afspelen
  • Screenshots maken van activiteiten, om die weer te delen
  • Opnemen van hele sessies of van delen ervan via webcam streams die vervolgens weer afgespeeld kunnen worden (denk aan het oefenen van een adviesgesprek)
  • Lerenden kunnen post its plakken die de moderator kan ordenen, en waaraan punten kunnen worden toegekend
  • Lerenden kunnen aantekeningen in een notitieblok maken
  • Werken in subgroepen (via een megafoon kan de docent zich tot alle groepen wenden)
  • Lerenden kunnen chatten en privéberichten sturen
  • Verborgen kaart vragen (geanonimiseerde inbreng op een open vraag geven)
  • Je kunt via een ‘koffiekop’ aangeven dat je even afwezig bent

De interface van Vitero is, bijvoorbeeld in vergelijking met de versies van Adobe Connect en BlackBoard Collaborate die ik ken, een verademing. De focus ligt op de leerinhoud (zie afbeelding).
Er omheen zie je in potentie veertig deelnemers (er kunnen 1000 mensen inloggen, maar veertig kunnen er echt participeren). Je ziet de avatars en de namen, en je ziet meteen wie aan het woord is. Als een deelnemer een chatbericht plaatst, dan verschijnt een tekstballon bij de avatar. In feite zitten de deelnemers met elkaar aan een tafel.
Verder kun je de avatar ook vervangen door de webcam van de deelnemer. Je ziet dan of een deelnemers daadwerkelijk achter de computer zit. Bovendien zie je meteen als een deelnemer actief is binnen een andere applicatie zoals Facebook of het mailprogramma (ook op een tweede scherm). Je hebt als docent dus sneller in de gaten wie nog ‘bij de les’ is. Uiteraard kun je niet zien of een deelnemer werkt met een tweede device.
Ook bij Vitero kunnen deelnemers gebruik inbellen of gebeld worden. Tenslotte is vermeldenswaardig dat Vitero geïntegreerd kan worden met Moodle, ILIAS en andere elektronische leeromgevingen.

Vitero heeft meer mogelijkheden voor het verzorgen van online onderwijs dan Starleaf of BlueJeans. Deze toepassingen dienen een ander doel, bijvoorbeeld het faciliteren van werkplek leren. Vitero biedt docenten de mogelijkheid om online colleges op een meer activerende manier vorm te geven. Dat is didactisch gezien misschien niet heel vernieuwend. Het kan wel leiden tot versterking van het bestaande onderwijs, tot het bereiken van nieuwe doelgroepen en tot meer efficiëntie (bundeling van kleine groepen studenten).

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.