Evaluatie van je elektronische leeromgeving (#in)

Ik was eerst verbaasd toen ik de bijdrage LMS Evaluation and Review – Course Management System Evaluations van Stephen Gilfus las. "Wat moet zo'n commercieel verhaal op de website van de Educause?", vroeg ik me af. Toch bevat de presentatie, opgenomen in dit artikel, een handig stappenplan voor een proces van heroverweging van je elektronische leeromgeving (ELO).

Onderwijsorganisaties die verschillende jaren ervaring hebben opgedaan met ELO's staan op een gegeven moment voor de keuze: een andere ELO, of laten we het zo?

Stephen Gilfus (overigens een ex-BlackBoard werknemer) hanteert de volgende stappen in het evaluatieproces:

  • Voorbereiding (o.a. een kerngroep van belanghebbenden vormen).
  • Ontdekken (de historie en cultuur van de ELO onder de loep nemen, reflecteren op de toekomstige behoeften, de bestaande aanbiedingen bekijken, enzovoorts).
  • Beoordelen (o.a. het huidige gebruik en de total cost of ownership in kaart brengen).
  • Ervaren (o.a. de markt van ELO-aanbieders in kaart brengen en de verwachte ontwikkeling van het gebruik beschrijven).
  • Analyseren (hierover wijdt Gilfus niet uit).
  • Aanbevelingen doen.

Gilfus geeft aan dat sommige onderwijsinstellingen bewust voor open source kiezen zodat zij actief kunnen bijdragen aan de code van de software en de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten. Anderen kiezen bewust voor een leverancier die investeert in continue innovatie van de ELO. Hij maakt impliciet duidelijk dat tal van inhoudelijke, technische, organisatorische en strategische aspecten om de hoek komen kijken bij de evaluatie van een ELO.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.