Facebook als medium voor e-learning?

Kun je Facebook voor e-learning gebruiken? Die vraag moet je bevestigend beantwoorden. Maar of je dat ook moet willen, is een andere vraag.

Justin Ferriman vat in Using Facebook for ELearning de voor- en nadelen van Facebook samen.

Facebook is een laagdrempelig medium dat lerenden niet eerst hoeven leren gebruiken. Bovendien kunnen ontwikkelaars relatief eenvoudig functionele toepassingen voor Facebook ontwikkelen. Facebook wordt echter vooral gebruikt voor andere zaken dan leren (afleiding). Ferriman vat dit als volgt mooi samen:

Essentially, its roots are in entertainment and escapism. As a result, forcing a productive learning exercise with Facebook isn’t ideal. Perhaps the best way to use this platform is to supplement learning where possible, but it certainly shouldn’t be a driver for any learning initiative.

Hij wijst er op dat je bepaalde Facebook-functionaliteiten -zoals de 'Like'-optie- wel kunt gebruiken in elektronische leeromgevingen, bijvoorbeeld via plugins.

Ik ben het eens met Ferriman. Bovendien heeft het Nederlandse onderwijs nog te maken met wetgeving rond bescherming van dataprotectie, waardoor het gebruik van Facebook voor leren eigenlijk niet mogelijk is.

Verleden week hoorde ik nog een ander argument: de reclamebanners van Facebook werken erg afleidend voor kinderen met psychiatrische stoornissen (waar ADHD en autisme formeel toe behoren).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Doe je huiswerk eens!! Autisme, Asperger en ADHD horen tegewoordig blijkbaar onder neurotische stoornissen, niet onder psychiatrische …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.