Facebook-gids voor het onderwijs (#in)

Dankzij een tweet van Remco Pijpers (@remcopijpers) ben ik terecht gekomen bij de gids Facebook for Educators. De gids beschrijft zeven manieren waarop onderwijsgevenden Facebook kunnen gebruiken:

  1. Door bij te dragen aan de ontwikkeling van schoolbeleid ten aanzien van het gebruik van Facebook.
  2. Door leerlingen te stimuleren de richtlijnen van Facebook te volgen.
  3. Door op de hoogte te blijven van de settings van Facebook op het gebied van privacy en beveiliging. Wist je dat de settings van jongeren onder de 18 jaar verschillen van Facebook-gebruikers ouder dan 18?
  4. Door goed digitaal burgerschap te bevorderen. Volgens de auteurs bestaat digitaal burgerschap uit drie elementen:
    • Jezelf online gedragen, zoals je je ook offline gedraagt (van een aantal mensen hoop ik dat ze dat juist niet doen).
    • Je verantwoord en met mededogen online gedragen.
    • Anderen in jouw online community in de gaten houden, en aanspreken.

    Wat mij betreft hadden de auteurs dit deel wel verder en concreter mogen uitwerken.

  5. Door Facebook-pagina's en -groepen te gebruiken om te communiceren met ouders en leerlingen. De gids bevat ook een overzicht van educatieve Facebook-pagina's.
  6. Embrace the digital, social, mobile, and “always-on” learning styles of 21st Century students. Dit hoofdstuk bevat helaas weer Digital Natives-onzin. Verder wordt vooral gepleit om facebook te gebruiken voor samenwerkend leren, en mobiel leren.
  7. Door Facebook te gebruiken voor de eigen professionele ontwikkeling.

Zoals je ziet zijn dit geen zeven manieren waarop onderwijsgevenden Facebook kunnen gebruiken, maar zeven aspecten waar je binnen het onderwijs aandacht aan moet besteden met betrekking tot Facebook. De inhoud is bovendien in een groot aantal gevallen ook relevant voor andere sociale netwerken.

Ik kan niet ontdekken of het boek is geschreven in opdracht van Facebook. De auteurs schrijven in elk geval wel positief over dit bedrijf (o.a. hoe men handelt ten opzichte van veiligheid en privacy).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.