Feedback op een college met een onbevredigd verloop

Amber Walraven gebruikt haar blog om te reflecteren op een college waar zij niet tevreden over is. Zij vraagt haar lezers om een reactie. Die wil ik graag geven. Ik hoop dat ook anderen hier wat aan hebben.

Information Overload by okofrancisco
Information Overload by okofrancisco

Ik vind het bijzonder dat iemand als Amber een dergelijke blogpost schrijft. Je stelt je behoorlijk kwetsbaar op, en dat zie je niet vaak in blogs. Ik ben daar zelf bijvoorbeeld niet goed in (oeps, wat schrijf ik nu?).

Amber probeert in haar colleges een activerende didactiek toe te passen. Tijdens het tweede college Educational Design wilde Amber een stappenplan voor een behoeftenanalyse doorlopen.  De studenten hadden echter zo veel vragen dat het doorlopen van het stappenplan onvoldoende uit de verf is gekomen.

Op basis van de informatie in Amber’s reflectie kom ik tot de volgende suggesties, die ongetwijfeld tesamen niet uitgevoerd kunnen worden:

  • Wat is het probleem? Deze studenten hebben nog weinig ervaring met het ontwerpen van onderwijs. Tijdens het eerste college hebben zij zeer veel theorie aangeboden gekregen. Ik vraag me op basis van de omschrijving echter af of zij voldoende gelegenheid hebben gehad om deze theorie te begrijpen (het niveau ‘understanding’ uit Bloom’s taxonomy die Amber ook gebruikt). Dat is nodig voordat je kunt gaan toepassen. Het is dan vrij normaal dat studenten veel vragen hebben. Het voordeel van een hoorcollege is dat je de inhoud ter plekke kunt aanpassen. Durf af te stappen van je plan, als dat noodzakelijk is. Dan hoef je niet met een onbevredigd terug te kijken op het hoorcollege.
  • Welke studenten hebben veel vragen? Ik lees dat studenten eerst veel theorie aangeboden hebben gekregen waarna zij met een open blik een school moesten bezoeken. Via een blogpost moesten de studenten datgene wat zij hadden waargenomen verbinden met de theorie. Niet alle studenten hebben dat gedaan. Waren zij vooral degenen die vragen hadden? Wellicht hebben juist deze studenten de theorieën niet bestudeerd, en zijn zij daarom niet in staat om het stappenplan al te doorlopen. Voorkom dus vrijblijvendheid. Verplicht bloggen is een noodzakelijk kwaad als bloggen een belangrijke leeractiviteit is. Intervenieer richting studenten die niet bloggen.
  • Kun je de hoorcolleges niet op een andere manier gebruiken? Waarom besteed je tijdens het eerste hoorcollege veel aandacht aan huishoudelijke zaken en aan veel theorieën. Kunnen studenten niet op een andere manier kennis nemen van huishoudelijke zaken? Kunnen zij (een deel van) de theorieën niet op een andere manier bestuderen? Kijk eens kritisch naar het didactisch concept van deze cursus….
  • Zijn alle theorieën, die je hebt behandeld, in dit stadium wel relevant? Is niet sprake van een te zware belasting, gezien de voorkennis van de studenten?
  • Gebruik tussen de twee hoorcolleges een formatieve toets waarmee studenten kunnen checken of zij de theorieën en het stappenplan hebben begrepen. Denk daarbij vooral aan automatische feedback.
  • De opdracht komt op mij als complex over, oom weer gezien de voorkennis van de studenten. Je kunt het gebruik van het stappenplan eigenlijk als een ‘hele taak’ beschouwen, die je ook in deeltaken kunt onderverdelen.
  • Werk met een uitgewerkt voorbeeld van een stappenplan. Dat concretiseert de opdracht, en geeft meer houvast.
  • Laat studenten vooraf vragen inleveren. Dan kun je je daar beter op voorbereiden, en je tijdens het college focussen op de rode draad met belangrijkste knelpunten.
  • Zoek naar andere manieren om studenten in dit stadium meer structuur te bieden, en bouw die structuur geleidelijk af. Ik krijg de indruk dat deze betrekkelijk onervaren studenten te snel zijn ‘los gelaten’.

Er zijn ongetwijfeld nog meer suggesties te bedenken. In feite gaat het hierbij om suggesties waarvan ik eigenlijk zeker weet dat Amber ze zelf ook kent. Maar soms is het goed als een buitenstaander je er nog eens van bewust maakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Beste Wilfred,

    Bedankt voor je feedback, die ik zeer waardeer. Ik herken heel veel. Ik zal nog even eea toelichten.
    Het was het tweede college dat ik gaf, maar niet het tweede college voor de studenten. Tussendoor hebben zij 2 colleges gehad, waarbij ze juist kleine stappen hebben gezet, gewerkt hebben met de theorieen, die met elkaar besproken, toegepast etc. In dit college van mij moest alle indrukken van de afgelopen periode worden samengebracht.
    De theorieen heb ik in college 1 niet behandeld, slechts kort aangestipt, daarna hebben ze die theorieen die nu van belang zijn (SAMR en TPACK) toegepast.
    De theorieen kwamen niet aan de orde in dit college.
    Ja, de taak is complex. Heel complex. Dit is zelfs een deeltaak van een nog complexere taak….Daarom was dit een doorloop, kijken wat er bij komt kijken. Het was niet de beodeling dat ze de behoefteanalyse af zouden ronden.
    Precies dat vragen stellen en daar op focussen is wat ik wil doen. Daar zijn de blogposts ook juist voor bedoeld, stel daar je vragen. Dat loopt nu nog niet goed.
    Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt dat het de studenten waren die niet hebben geblogd, of die nog niet goed genoeg op school aan de slag zijn geweest die de problemen hadden.
    En: er waren ook duo’s die aangaven verder te zijn gekomen (maar ik wil liever iedereen helpen 🙂 )

    Ik neem je feedback mee, en zal er zeker iets mee doen. Ik denk ook dat deze manier van werken nieuw is voor ze. Ik hoop dat als ze meer gaan bloggen (wat ik ze nogmaals op hart gedrukt heb), ik beter kan aansturen en bijsturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.