Flipped classroom en activerende didactiek (#in)

Technology offers the opportunity to break up the traditional lesson structure and to shift learning opportunities in both space and time.

Aldus Andrew Stevenson in het artikel Technology brings the classroom back home in role reversal dat is gewijd aan de "flipped classroom". In dit artikel beschrijft Stevenson dat technologie fundamentele mogelijkheden biedt om het onderwijs daadwerkelijk open te stellen. Dit leidt echter ook nadrukkelijk tot andere werkzaamheden voor docenten: meer faciliteren en samenwerking tussen lerenden bevorderen. Zij kunnen ook veel directer reageren op belangrijke vragen, als deze voorafgaand aan bijeenkomsten worden gesteld.

Verder valt op dat lerenden elkaar ook ondersteunen via sociale netwerken. Lerenden spelen zelf ook een meer actieve rol doordat zij presentaties verzorgen en groepen begeleiden.

Wat in deze bijdrage opvalt, is dat een recent fenomeen dat enigszins 'gehypt' wordt (de "flipped classroom") in feite een vorm van good old blended learning is, die wordt gebruikt voor de invoering van een meer activerende didactiek. Het succes hangt uiteraard ook af van uitvoering.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.