Gaat artificiële intelligentie doorbreken op het gebied van leren en ontwikkelen?

Er is vermoedelijk geen technologische ontwikkeling die zo’n tegenstrijdige gevoelens oproept als artificiële of kunstmatige intelligentie. Gaan deze technologische toepassingen op korte termijn breed toegepast worden, als het gaat om leren en ontwikkelen?

Donald Taylor heeft een interessante reflectie geschreven over AI en learning and development. Aanleiding is een enquête die hij heeft gehouden en waaruit blijkt dat respondenten denken dat AI ‘hot’ zal zijn. Hij schrijft hierover:

In the five years I have been running this survey, no option has risen so far, so fast, from one year to the next. AI, it seems, is an object of both unprecedented fascination and fear. But the Global Sentiment Survey is concerned with just that – sentiment. It sees how people feel about a trend in L&D. It makes no attempt to predict what will actually happen. So we have to ask, will this increased interest in AI actually amount to anything?

Donald Taylor stelt dat er momenteel al nuttige toepassingen op het gebied van AI voor L&D zijn (Wildfire, Filtered, Learning Pool). Tegelijkertijd wijst hij ook op twee risico’s die wel vaker optreden bij trends op het gebied van technology enhanced learning:

  • Er zijn aanbieders die zeggen met AI aan de slag te zijn, terwijl zij zich niet met AI bezighouden. Het predicaat AI wordt te gemakkelijk ergens opgeplakt. Dit komt inderdaad heel veel voor op het gebied van technology enhanced learning.
  • Aanbieders komen te snel met een bepaald product op de markt, terwijl de toepassing nog onvoldoende is doorontwikkeld. Taylor ziet dit gevaar bij chatbots. Deze zijn eenvoudig te ontwikkelen. Echt goede chatbots voor L&D vragen echter veel inspanningen. Onvolwassen technologieën leiden vaak tot teleurstellingen.

Donald Taylor verwacht dat AI op termijn een grote impact zal hebben op het gebied van L&D. Deze ontwikkeling zal ertoe bijdragen dat L&D zich minder zal bezighouden met het creëren en distribueren van content. Dankzij AI kan elders ontwikkelde content schikbaar komen.

L&D zal zich meer gaan bezighouden met het ondersteunen van leren. Daarbij gaat het om aspecten waar AI niet sterk in is, zoals het identificeren van ‘performance issues’ en het integreren van systemen voor kennis ontwikkeling.

Ik deel de hooggespannen verwachtingen ten aanzien van AI. Ik verwacht echter ook dat Gartner’s hypecycle op deze trend van toepassing is en dat we eerst door een diep dal zullen gaan. Onder meer omdat juist deze technologie mensen het gevoel geeft grip te verliezen als het gaat om het nemen van beslissingen op het gebied van L&D.

Uiteindelijk zal hopelijk blijken dat AI L&D-professionals veel routinematig werk uit handen kan nemen, zoals het beantwoorden van veelgestelde, eenvoudige, vragen. Dat zal de adoptie ervan bevorderen.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Didactisch gebruik technologie
Tags: , ,

Notificaties via mail?

Via email geattendeerd worden op nieuwe berichten?

Volg

Subscribe via RSS
december 2018
M D W D V Z Z
« nov    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit: