Gaat virtual reality de hooggespannen verwachtingen ook niet waarmaken?

Een paar jaar geleden werd veel aandacht besteed aan virtual reality. In navolging van de Oculus Rift werden tal van toepassingen op de markt gebracht. Er was ook veel enthousiasme voor het gebruik hiervan voor leren, opleiden en onderwijs. Is dit enthousiasme inmiddels getemperd? En zo ja: is dat terecht?

Joshua Topolsky was aanvankelijk zeer enthousiast over de mogelijkheden van VR. Bijvoorbeeld als het gaat om de toepassing voor gaming. Er was -ja, ja- een ‘revolutie’ beloofd. In The virtual reality dream is dying schetst hij echter een pessimistisch beeld:

  • Op het gebied van gaming is geen sprake geweest van een forse groei.
  • Een redelijk grote groep gebruikers heeft een headset gekocht. Maar zelfs de meest enthousiaste gebruikers maken hier niet heel intensief gebruik van.
  • Er is geen sprake meer van een media hype.

    The media (yes, me included, at least early on) has gone through several cycles of fawning, optimistic prognostication, and… wishful thinking?

  • Consumenten tonen weinig belangstelling voor deze toepassingen.
  • Bedrijven die VR-toepassingen hebben gekocht, zoals Facebook, lijken hier zelf niet echt in te geloven. Waarom is er bijvoorbeeld geen speciale VR-toepassing van Facebook? Ook van andere ooit veelbelovende producten hoor je nog maar weinig.
  • De devices zien er dom uit (wie wil lang met zo’n headset opzitten?), de PC-eisen zijn hoogdrempelig en er zijn geen titels die zeer populair zijn en belangstellenden tot een aanschaf verleiden. Daarom is het onwaarschijnlijk dat we binnenkort een grote verschuiving naar de virtuele realiteit zullen zien.

Topolsky stelt:

VR adoption will only happen when the barrier to entry is akin to slipping on a pair of sunglasses (and even then it’s no sure thing).

Mensen die VR ervaren, zijn wel onder de indruk van de toepassingen. Er zal volgens de auteur het nodige moeten gebeuren op het gebied van gebruikersgemak en op het gebied van het ontwikkelen van een ‘killer app’ waardoor een breed publiek VR zal gaan gebruiken. Dit ziet hij echter niet gebeuren.

Overspannen verwachtingen

Ik wil er toch voor waken om VR te begraven op het ‘Kerkhof van Vergeten Technologieën’. Ja: de prijs, de aard van de devices, het gebrek aan uitwisselbaarheid van applicaties tussen devices en het gebrek aan ‘killer apps’ staat een breed en intensief gebruik in de weg.

Ik gebruik mijn Oculus Go ook zeker niet elke week. Ik heb dat overigens ook niet verwacht, toen ik dit apparaat kocht. Ik heb bewust niet geïnvesteerd in de Oculus Rift. Die vond ik te duur in verhouding tot het verwachte gebruik.

Maar de Oculus Go vind ik het bedrag wel waard, ook al gebruik ik dit apparaat niet heel intensief. De Oculus Go is geen smartphone of laptop. Ik kan me ook niet voorstellen dat een onderwijsinstelling bijvoorbeeld over één VR-device per lerende zal beschikken. En ja: dat perkt de ontwikkeling van ‘killer apps’ sterk in.

De verwachtingen ten aanzien van deze technologie waren waarschijnlijk op voorhand te hooggespannen. Dat gebeurt natuurlijk wel vaker met nieuwe technologie en technologische toepassingen (Second Life, iPad, MOOCs, blockchain, enzovoorts).  De miljard-overname van Oculus door Facebook heb ik altijd al absurd gevonden.

Veel technologieën en toepassingen komen uiteindelijk toch op het niveau van productiviteit terecht. Dat kan voor VR ook gelden. De potentie voor leren, onderwijs en opleiden is m.i. groot, maar niet zo breed en alomvattend als wellicht verwacht wordt.

In dit kader is het ook hoopvol wat Sjoerd Renkers op LinkedIn schrijft:

Google heeft vorige week de YouTube app voor de Oculus Go gelanceerd. Voorheen was het lastig om 360° en VR180 video’s die op YouTube staan te bekijken. Een interessante functie is het samen video’s kijken en er live over praten, terwijl je in dezelfde virtuele klas zit. Denk bijvoorbeeld aan een operatie meemaken en bespreken. De YouTube app speelt ook 360° Livestreaming af.

De overspannen verwachtingen zullen nooit worden waargemaakt. Maar dat betekent niet dat VR als veelbelovende ontwikkeling afgeschreven kan worden. We kunnen beter meer nuchter naar nieuwe technologieën te kijken, en het woord ‘revolutie’ niet zo snel in de mond te nemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant on technology enhanced learning. He provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 13 years he blogs about ICT and learning. June 2013 he published a book about elearning trends and developments (in Dutch). Recently he was co-author of a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: