Geen band met sociale media? (#in)

Een aantal dagen voor de Kerst werd het nieuws verspreid dat Yahoo de stekker zou trekken uit de social bookmarking tool Delicious. Dat was schrikken! Delicious was eigenlijk niet meer weg te denken uit mijn favoriete lijst van sociale media. Ik beschouw deze applicatie namelijk al diverse jaren als één van de cruciale elementen van mijn persoonlijke leeromgeving. Hij staat op nummer 4 in mijn Top 10 Learning Tools, editie 2010. In Jane's Hart's Top 100 Learning Tools staat deze toepassing al enkele jaren in de top 5.

Ik ben dus snel op zoek gegaan naar een goed alternatief. Daarbij verbaasde het mij hoe snel ik afscheid wilde nemen van één van mijn favoriete leergereedschappen. Ik heb Delicious meer dan vijf jaar met veel plezier gebruikt. En binnen een dag had ik er afscheid van genomen. Zelfs toen bleek dat de soep niet zo heet gegeten werd, als deze was opgediend. Hoe is zo iets mogelijk? Ik denk dat hier een aantal, met elkaar samenhangende, redenen voor is.

  1. Ik heb geen band met een bedrijf of organisatie. Delicious of Yahoo heeft niet in mij als klant geïnvesteerd. Ik moest bijvoorbeeld via-via vernemen dat Yahoo van plan was te stoppen met Delicious. Dat draagt niet bij aan een vertrouwensrelatie. Had men geïnvesteerd in deze relatie, dan was ik zeker bereid geweest in social bookmarking te investeren. Nu vertrouw ik de eigenaren niet. Het valt me overigens op dat maar zeer weinig eigenaren van sociale media investeren in klantrelaties.
  2. Ik voel een sterke afhankelijkheid van mijn social bookmarking tool, en wil niet het risico lopen mijn archief met favorieten kwijt te raken.
  3. Er zijn goede alternatieven beschikbaar. Ik heb gekozen voor Diigo. In een volgende blogpost zal ik beargumenteren waarom, en hoe je deze kunt gebruiken voor leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. @Eric: nee, die kende ik nog niet. Mooie vormgeving. Handige commentaarfunctie. Maar geen echte toolbar. Bovendien ondersteunt de bookmarklet geen framed pages. Je moet ook extra klikken om de oorspronkelijke link te zien (via ‘More’). Je moet ook extra klikken om tags toe te voegen. En -heel belangrijk- er zijn geen importmogelijkheden voor bestaande bookmarks! Ook is er m.i. nog weinig massa.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.