Geen data, maar passie in het onderwijs (#in)

The Answer to Teacher Retention: Find Passion (Not Data) Driven Schools bekritiseert scholen die gericht zijn op het meten van gemakkelijk in kaart te brengen -en sterk gestandaardiseerde- leerresultaten, en niet gericht zijn op het aanwakkeren van passie bij leerlingen en onderwijsgevenden. Is het dan vreemd dat docenten zo vaak het onderwijs verlaten, vraagt auteur Lisa Nielsen zich af?

In deze blogpost somt Nielsen een aantal initiatieven op die wel passie voorop stellen, in plaats van data. Daarbij gaat het o.a. om inspirende onderwijsblogs, boeken, conferenties en passiegedreven onderwijsmodellen (zoals het Schoolwide Enrichment Model, democratische scholen -ook in Nederland actief-, of Big Picture Learning scholen).

Ik vraag me hierbij af of bestaande onderwijssystemen, die steeds meer gericht zijn op standaardisatie van resultaten en ook processen, dergelijke initiatieven nog wel voldoende speelruimte geven. Of zijn het vooral de rijkere scholen (mede gesponsord door ouderbijdragen) die passiegericht leertrajecten realiseren naast het datagedreven onderwijs. Zij hebben immers de financiële ruimte om extra leeractiviteiten te organiseren, naast het wettelijk verplichte deel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Afgelopen maandag organiseerden een handjevol onderwijsvernieuwers een prachtig inspirerende bijeenkomst voor zo’n 70 onderwijsvernieuwers, hun studenten en relaties, waar de verbijsterende liefde voor passiegedreven onderwijs van af spatte!
    Zie http://www.co-lere.nl
    Ik zie dat binnen bestaande onderwijssystemen langzaam de speelruimte komt voor dit soort initiatieven. Niet overal en zeker nog niet genoeg. De ’tipping-point’ is nog niet bereikt, maar de stroming is duidelijk in beweging!

  2. Dat klopt inderdaad enigszins. UniC (www.unic-utrecht.nl) waar ik lesgeef is ook een vernieuwende school, maar we worden wel volgens een redelijke nauwe meetlat (oa de eindexamens) beoordeeld.
    Desalnietemin dwingt het ons ook om kritisch naar ons eigen onderwijs te kijken en leidt het wel degelijk tot onderwijsverbetering.
    Maar essentieel hierbij is dat wij als docenten samen met de leerlingen de voornaamste eigenaren zijn van het onderwijsproces, daardoor blijf ik in ieder geval geïnspireerd (en ik blog en twitter ook met mijn leerlingen 🙂 ) http://ictgeschiedenis.blogspot.com/
    In ieder geval bedankt voor de informatieve blog.

  3. Op Lentiz Maasland draaien ze al 4 jaar lang passie gericht onderwijs. Het heet ook wel de Dutch Big Picture. Omdat ik dit een heel goed idee vond het ik er een film van gemaakt. Je kan hem hier zien http://vimeo.com/19996958 en ontdekken wat Big Picture inhoud.

  4. @Denkbeeldhouwer: dank voor de aanvulling. En ik hoop dat je gelijk krijgt.
    @Jelmerevers en @Richpols: dank voor de illustraties. En succes met het in je onderwijspraktijk brengen van deze ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.