Geen flexibilisering onderwijs zonder ICT

Flexibilisering en personalisering van het onderwijs zijn niet mogelijk zonder online leren binnen curricula in te bedden. Daar ben ik al jaren van overtuigd. Ik word hierin gesterkt door een artikel, waarin onder meer ook wordt ingegaan op de kosten van blended learning.

De bijdrage 'Facebook meets the classroom' zette mij aanvankelijk op het verkeerde been. Het artikel gaat namelijk niet over het didactische gebruik van 's werelds grootste sociale netwerk. Het is een gewone bijdrage over blended learning, en gaat in op de toegevoegde waarde van ICT voor het onderwijs. Toch bevat deze online publicatie enkele belangrijke wetenswaardigheden:

  • Onderzoek laat zien dat leren zonder ICT 10000 dollar per lerende per jaar kost, terwijl de kosten voor blended learning schommelen tussen 7600 dollar en 10200 dollar per lerende per jaar. Blended learning is dus meestal goedkoper. De Nederlandse en Vlaamse context verschillen uiteraard van de Amerikaanse.
  • Blended learning wordt in toenemende mate toegepast. Lerenden gaan vaak maar nog twee dagen per week naar school. Hoe ouder lerenden worden, des te meer zij online leren.
  • Verschillende betrokkenen noemen het een hele klus om lerenden 'bij de les' te houden als men werkt met ICT. Facebook is maar één klik verder. Toch laat één basisschool zien dat kinderen blijven leren als je hen technologie geeft plus eigen verantwoordelijkheid voor wat zij leren en kunnen doen.

Het mooiste citaat vind ik:

Morrison (een adjunct directeur, WR) said the district is expanding blended classes to help more students fit their desired courses into their schedules.

Dit citaat laat namelijk zien dat flexibilisering en personalisering van het onderwijs eigenlijk pas echt mogelijk zijn als je gebruik maakt van deels online leren. Je kunt pas individuele leervragen efficiënt beantwoorden als je online leren echt hebt geïntegreerd in het curriculum.

Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld veel scholen in het middelbaar beroepsonderwijs al vele jaren streven naar personalisering, maar daarbij niet ècht nadenken over de rol van online leren daarbij. ICT wordt alleen gebruikt voor een meer efficiënte informatievoorziening of om de bestaande manier van leren te versterken.

Er is mede daarom nog nauwelijks sprake van personalisering. Dat komt ook doordat ministerie en onderwijsinspectie online leren nog onvoldoende erkennen als een volwaardige manier van leren. Al schijnt er wel beweging te komen op dit terrein.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.