Gepersonaliseerd leren op de werkplek (#nelc10)

Op dag 1 van het nationale e-learning congres heb ik onder meer een sessie van Nick van Dam van Deloitte gezocht. Nick heeft meerdere boeken over e-learning geschreven. Zijn sessie wijdde hij aan zijn nieuwe boek, dat dit voorjaar verschijnt: Next learning. Personalized learning at the workplace and on-demand.
Volgens Nick verandert het karakter van e-learning, als gevolg van nieuwe technologieën als podcasting, online video (o.a. storytelling), mobile learning, en social media. Bovendien kijken organisaties kritischer
hoe zij leren beter kunnen integreren op de wekplek. Binnen organisaties heb je immers maar weinig dagen beschikbaar om te leren. Web 2.0 kan er volgens hem voor zorgen dat de performance van mensen kan verbeteren, zonder dat men altijd op cursus hoeft. Hoe zorg je er voor dat je mensen in organisatie toch naar een volgend niveau krijgt? Dit vraagt wel het nodige op het gebied van didactiek en verandermanagement.

In zijn nieuwe boek behandelt hij een groot aantal cases, op basis van een vaste structuur. Bijvoorbeeld van Siemens die social networking inzet binnen leiderschapsprogramma's voor high potentials. Of L'Oreal die simulatie inzet voor de competentieontwikkeling van medewerkers. Intell gebruikt Sharepoint als tool voor communities of practice (rond heel veel thema's; voor groepen, blogs, discussies en bestanden delen).

In zijn bijdrage stelde Van Dam de vraag van de business centraal. Die moet voorop staan, en vervolgens moet je kijken naar de wijze waarop die vraag het beste beantwoord kan worden (Business requirements – Performance requirements – Learning Requirements – Content & Task Analyses). Volgens hem kijken nog onvoldoende organisaties naar die manier van 'onderwijsontwerp'.

Het is dan niet verwonderlijk dat de voorbeelden die Nick liet zijn met name mengvormen betroffen van traditionele vormen van e-learning, en vormen van 'de volgende generatie e-learning'. Hij erkende overigens dat social media nog betrekkelijk weinig binnen arbeidsorganisaties worden toegepast.

Op de vraag hoe je mensen kunt stimuleren om gebruik te maken van social media voor leerdoeleinden, gaf hij aan dat top-down verplichten niet werkt. Nick van Dam pleitte voor het gebruik maken van ambassadeurs, voor het aangaan van de dialoog met beoogde gebruikers en voor het laten zien van voorbeelden van concurrenten.

Normaal gesproken staat de lerende centraal bij verhalen over nieuwe vormen van e-learning. Nick van Dam ging in zijn presentatie uit van de business. Voor de acceptatie van "Next learning" door managers is die invalshoek natuurlijk erg belangrijk.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.