Gevolgen van het semantische web voor (t)e-learning (#in)

Een van de belangrijkste digitale ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning is het semantische web. Ik weet: er wordt al enkele jaren geschreven en gesproken over het semantische web. Maar dit soort complexe technologische innovaties hebben nu eenmaal een lange aanlooptijd nodig, voor concepten in de praktijk zijn uitgewerkt en het omslagpunt is bereikt.

Het artikel Semantic Web Technology and the Future of Learning is een leesbare bijdrage over deze trend.

Het semantische web, schrijft de auteur, maakt het mogelijk om intelligent te zoeken. Nieuwe webbrowsers worden persoonlijke assistenten die bijhouden waar jij bent geweest, hoe jij informatie hebt gewaardeerd (en welke niet), waarna jij suggesties krijgt voor nieuwe en voor jouw onbekende maar interessante bronnen. Zoeken vindt dus plaats in een voor jouw betekenisvolle context.

the semantic Web agent will be able to analyze the content of individual items and make much more informed suggestions.

Op basis van de bijdrage Semantic Web Technology and the Future of Learning wil ik de gevolgen voor het onderwijs als volgt samenvatten:

  • De lerende hoeft minder tijd te investeren in het zoeken en evalueren van informatie. Dat doet het semantische web voor een groot deel voor je. Het semantische web (web 3.0) zal daarmee een belangrijke tekortkoming van 'het sociale web' (web 2.0) verhelpen: de gebrekkige mogelijkheden om informatie te filteren en te cureren.
  • Gepersonaliseerd leren kan beter vorm krijgen. De informatie wordt meer 'op maat' gepresenteerd. Leerinhouden zijn ook afkomstig van meerdere instituties.

    The implication of PLNs is that institutions themselves will have to adapt to accommodate a model in which students are free to access educational experiences from a variety of providers.

    Je zult binnen het onderwijs meer rekening moeten houden met de ervaring, leervoorkeuren, interesses en behoeftes van de individuele lerende.

  • Lerenden zullen op basis van diverse aspecten gegroepeerd worden. Zowel homogene als heterogene groepen zullen gefaciliteerd moeten worden.
  • Onderwijsgevenden zullen over rijkere informatie over lerenden moeten beschikken om beter te kunnen anticiperen op diversiteit. Ik zie hier een nauw verband met learning analytics
  • Beoordelingen zullen meer rekening moeten houden met de huidige en vorige onderwijservaringen van diverse groepen lerenden.

Voor het ontwerpen van cursussen betekent dit leerstof van een cursus beschouwd moet worden als ruwe data, en niet als een afgerond geheel:

Perhaps courses as we know them will become irrelevant as these smart technologies custom design educational experiences which pull from hundreds or thousands of different sources. For the average instructor, their role could change significantly. Course design itself may become more automated and instructors could become content designers and facilitators in knowledge production.

Ik verwacht dat klassieke cursussen vervangen zullen worden uit leerarrangementen, die bestaan uit bronnen van diverse 'aanbieders'. Voor onderwijsinstellingen heeft het dan ook geen zin om je te profileren op leerstof. Geef die dus maar vrij.

Veel belangrijker is dat je onderscheidende en kwalitatief goede services biedt zoals studieloopbaanontwikkeling, inhoudelijke feedback op basis van veelal impliciete expertkennis, en adaptief beoordelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Ik leer wat het semantische web denkt dat ik moet leren. Ik ken de personen waarvan het semantische web denkt dat ik ze moet kennen. Ik word wat het semantische web denkt dat ik moet zijn. Ik ben Google?
    Of ben ik nu wel erg pessimistisch? Waarschijnlijk zal het zo’n vaart niet lopen. Toch vind ik dat we ons dit soort vragen moeten blijven stellen.
    Wie weet overigens welk onderzoeksveld zich bezighoudt met de combinatie technologie/filosofie/psychologie? Er wordt genoeg over geschreven, maar is er ook een gemeenschappelijk label (zoekterm)?

  2. @Patricia Kokx: ik denk dat je te pessimistisch bent. Als zitten er zeker ethische en privacyaspecten aan. Zoek je overigens naar wetenschapsfilosofie?

  3. @Wilfred. Ik ben niet pessimistisch hoor, en ik zie ook best de voordelen. Tegelijkertijd ben ik wel op mijn hoede. Google (als bedrijf) weet straks wel héél veel van ons. En ik weet vanuit mijn verkoopverleden dat als je heel veel weet van je klant, je deze ook heel goed kunt sturen. Jouw richting op wel te verstaan. Ik vind dat we daar alert op moeten blijven. En ik zoek geen wetenschapsfilosofie. Waar ik naar zoek is de invloed van technologische ontwikkelingen op wie wij zijn als mens. Dus de invloed op onze identiteit, onze psyche, ons gedrag, etc. Daar is veel over geschreven, maar is dat ook onder één ‘noemer’ te vangen?

  4. @Patricia Kokx: waar ik op hoop is in elk geval op meerdere partijen die zich met slim zoeken gaan bezig houden. En wellicht is overheidsregulering nodig (al moet je het ook lang niet altijd van de overheid hebben als het gaat om privacybescherming). Wat betreft de ene noemer: ik ben overvraagd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.