Goedkoper en beter onderwijs dankzij ICT? (#in)

In het Future Schools beschrijven Jonathan Schorr en Deborah McGriff enkele praktijkvoorbeelden van wat zij noemen 'hybride' scholen. Deze scholen zetten technologie in combinatie met face-to-face leren in. Daarbij valt op dat ICT niet tijdens klassikale lessen wordt ingezet, en dat leerlingen ICT dikwijls ook begeleid op school gebruiken (aparte online educatieve programma's van goede kwaliteit).

Volgens de auteurs gaat het hierbij om scholen met relatief veel achtergestelde leerlingen, die wel goede leerresultaten behalen. Een aantal zaken valt mij hierbij op:

  • De scholen hebben veel aandacht besteed aan de integratie van ICT binnen de curricula.
  • Begeleiding van leerlingen tijdens het werken met online lesprogramma's vindt niet plaats door vakdocenten, maar door gewone volwassenen (vergelijk Sugata Mitra's cyber-grannies).
  • Leerlingen leren basisvaardigheden (denk aan taal en rekenen) via adaptieve technologie. Onderwijsgevenden richten zich op bekwaamheden zoals kritisch denken. Ook geven zij extra hulp, indien noodzakelijk.
  • Van cruciaal belang is de constante stroom aan elektronische informatie over de voortgang van leerlingen. Deze informatie wordt gebruikt om in te spelen op specifieke leerbehoeften van leerlingen. Dit vereist volgens de auteurs wel een grote mate van standaardisatie.
  • De scholen bereiden leerlingen niet voor op het succesvol maken van standaard toetsen, maar voor leren in het algemeen.
  • Om in te kunnen spelen op diverse leerbehoeften beschikken de scholen over een uitgebreid scala aan educatieve programma's.
  • Niet alleen onderwijsgevenden, ook leerlingen hebben zicht op hun vorderingen, waarbij landelijke standaarden een belangrijke rol spelen. De auteurs vinden dit essentieel om leerlingen gemotiveerd te houden.
  • Technologie wordt ingezet om met minder middelen, betere leerresultaten te bereiken.

Schorr en McGriff beschrijven een aantal cases van scholen die succesvol zijn binnen het bestaande, competitieve, onderwijssysteem dat er naar streeft dat zeer verschillende leerlingen 'aan het eind' hetzelfde kennen. Een dergelijk systeem heeft natuurlijk behoorlijk wat beperkingen (ook al wordt ICT hierbij ingezet). De manier waarop technologie wordt gebruikt om goedkoper en beter onderwijs te realiseren, doet me denken de traditionele manier van automatiseren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.