Handleiding samenwerkend leren (#in)

De Educause learning initiative heeft een handleiding samengesteld waarmee je een tweedaagse workshop over samenwerkend leren kunt opzetten. De gids bestaat uit vijf onderdelen (PDF-documenten):

  • Inleiding (o.a. leerdoelen, suggesties voor het format, suggesties voor activiteiten voorafgaande aan de workshop).
  • Welke technologieën kun je gebruiken voor samenwerkend leren (met een zwaar accent op web 2.0)?
  • Collaborative Learning Spaces: welke ruimtes zijn geschikt voor samenwerkend leren? Daarbij maken de samenstellers onder meer een onderscheid in formele, informele en virtuele ruimtes. Dankzij draadloze netwerken en mobiele technologie kunnen steeds meer informele ruimtes (bijvoorbeeld op een campus) gebruikt worden om te leren. Dit onderdeel besteedt ook aandacht aan interaction design:
    1. Identificeer wat we (samen) willen doen.
    2. Identificeer hoe we dat het beste (samen) kunnen doen.
    3. Identificeer de mogelijkheden die de campusruimte biedt.
    4. Match de ruimte met de samenwerkende leer/werkactiviteiten.
  • Beoordelen van samenwerkend leren (besteed ook aandacht aan individuele leerprestaties). Dit is het meest uitgebreide onderdeel. 
  • Doceer- en leerstrategieën voor samenwerkend leren.

De gids bevat ook een lijst met aanvullende bronnen.

Al met al een handige gids. Het enige dat ik mis zijn de theoretische achtergronden van samenwerkend leren (waar komt het vandaan, wanneer wel of niet geschikt), ook al stippen de auteurs dit bij de doceer- een leerstrategieën kort aan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.