Het digibord interactief gebruiken

Een interactive whiteboard of digibord heeft wat mij betreft pas echt toegevoegde waarde als deze ook op een interactieve manier wordt gebruikt, en niet alleen om presentaties levendiger te maken. Gelukkig is er voldoende inspiratie online te vinden om je daar als docent op te oriënteren.

Bij toeval kwam ik vanochtend bijvoorbeeld terecht op The Whiteboard Blog. Danny Nicholson verzorgt trainingen op het gebied van digiborden, en publiceert hier ook over. Hij heeft zijn blog posts uitgebreid gecategoriseerd zodat je snel kunt zoeken naar activity ideas, games and interactives, iPads and tablets of tutorials and guidelines. Check ook eens het onderdeel Guides op zijn blog. Hier staan verschillende training videos.

Dichter bij huis hebben we natuurlijk het digitale schoolbord dossier van Leraar24 met een groot aantal video’s of het digiborden dossier van Kennisnet. Je vindt hier de m.i. nog steeds actuele publicatie “Meerwaarde van het digitale schoolbord” uit 2010. De volgende voordelen van een digibord worden in deze uitgave toegelicht en geïllustreerd:

  1. Levendiger presentaties houden
  2. Heldere organisatie van bronnen realiseren
  3. Meer interactie tussen docent en lerenden, en lerenden onderling
  4. Met stemkastjes leren zichtbaar maken
  5. Door meer samenwerkend leren kennisconstructie bevorderen
  6. Meer gemotiveerde leerlingen (motivatieeffecten van nieuwe technologie zijn vaak overigens tijdelijk van aard)

Kennisnet benadrukt de deskundigheid van de docent hierbij:

De leraar is hierbij een cruciale factor. Hij moet open staan voor het werken met het digibord, goed geschoold worden in het gebruik ervan en zich inzetten om zijn vaardigheden te evalueren en te verbeteren.

Leerwinst wordt behaald na een periode van gewenning en bij ervaren gebruik, zo constateert Kennisnet.

Het digibord is bepaald geen nieuwe technologie. Toch hoor ik nog vaak dat deze relatief dure leermiddelen onderbenut worden. Vandaar dat ik enkele relevante bronnen nog maar eens ‘afgestoft’ heb.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.