Het ontstaan van de eerste UvA-MOOC

Inside Higher Ed geeft Arie den Boon de gelegenheid om zijn ervaringen te delen met de ontwikkeling van de eerste massive open online course van de Universiteit van Amsterdam, die de volgende week van start gaat.

Den Boom raakte geïnspireerd door de Artificiële Intelligentie Cursus van Sebastian Thrun en Peter Norvik:

I received the certificate and could not stop talking about it; this was something we had to do at the University of Amsterdam too. My expectations were very high. It could bring us much higher quality in our education, with a much richer experience because of the student’s interaction that provided extra feedback, with new explanations, examples and references on anything in or related to the course. Perhaps it would also be much more efficient, liberating lecturers to do more research and give any number of people around the world with a browser access to higher education. It would do some good branding as well, showing Communication Science at the University of Amsterdam is innovative in education and research.

Het opzetten van een MOOC bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan. Uit het relaas van Den Boom valt op te maken dat maar liefst dertien mensen betrokken zijn bij de ontwikkeling van deze MOOC, en dat de productie van kwalitatief goede video’s zeer arbeidsintensief is. Verder moet de MOOC vooral uitnodigen tot interactie van lerenden. Den Boom benadrukt ook het belang van dataprotectie conform Europese normen, en van Europese platforms. Hij concludeert echter ook:

On the other hand it is clear that the largest platform will reach the largest audience and will get the most students. Coursera is growing faster than Facebook and seems to have closed its gates for new universities because of its tremendous growth, at least temporarily.

Deze bijdrage maakt m.i. duidelijk dat het duurzaam inzetten van MOOC’s afhankelijk is van een gezond verdienmodel. De eerste keer neem je een extra investering voor lief. De MOOC genereert nog aandacht en streelt de ego’s van veel bestuurders. Maar op een gegeven moeten kosten en baten met elkaar in evenwicht zijn.

Nota bene: dankzij een fikse griep ben ik een aantal dagen niet in staat geweest om te bloggen. Deze post is tevens een test om te zien hoeveel energie dit me kost.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.