Hoe artificiële intelligentie honderdduizenden werkuren kan helpen besparen

Tijdens het evenement South by Southwest, dat momenteel plaatsvindt, is artificiële intelligentie de belangrijkste ontwikkeling. Er wordt steeds meer bekend over cases waar AI de efficiëntie fors weet te verbeteren. Zal deze trend ook gevolgen hebben voor onderwijs en opleiden?

Artificiële intelligentie
Foto: geralt, pixabay

Hugh Son schrijft in Bloomberg Markets over de cases van JPMorgan Chase & Co. COIN is software waarmee deze bank in staat is financiële deals te ontleden, waar teams van advocaten normaliter duizend uren tijd mee kwijt zijn. In totaal heeft deze toepassing van artificiële intelligentie JPMorgan Chase & Co al 360.000 uren werktijd bespaard.

De software is in staat om in seconden financiële overeenkomsten te analyseren, waarbij de foutenmarge zeer gering is. Volgens Son maakt de financiële markt dankzij dergelijke toepassingen een enorme inhaalslag op het gebied van technologische innovatie. De bank JPMorgan Chase & Co is bijvoorbeeld bezig met het inrichten van technologische voorzieningen ‘in de cloud’ waarbij big data en robotisering (machine learning) een belangrijke rol spelen. Dit platform heet Gaia.

Deze innovatie moet bijdragen aan nieuwe inkomsten, tegen lagere kosten en risico’s. JPMorgan Chase & Co wil hiermee ook een competitieve voorsprong behalen op de concurrentie. De afgelopen jaren heeft deze bank daartoe de stofkam gehaald door redundante softwareprogramma’s die niet goed met elkaar samenwerken. Daarbij heeft men ook gekeken naar de manier waarop Apple en Facebook werken.

Maar deze bank heeft ook fors geïnvesteerd in nieuwe technologie, twee keer zo veel als gebruikelijk is binnen deze branche (in miljard dollar in twee jaar tijd). Daarbij calculeert men in dat innovaties ook kunnen mislukken. Technologische ontwikkelingen voltrekken zich immers in een rap tempo, waarbij de uitkomst niet te voorspellen is. De komende jaren zal men zich onder meer bezig houden met blockchain technologie.

JPMorgan Chase & Co is ook van plan deze technologie beschikbaar te stellen aan klanten die routinematige informatie hiermee kunnen verwerken. Ook zal men verder investeren in slimme technologie die in staat is patronen en relaties binnen data te analyseren, waardoor je bijvoorbeeld automatisch kunt controleren of overeenkomsten aan regelgeving voldoen. Verder geschikt men over het programma X-Connect waarmee e-mails gescand kunnen worden om te analyseren welke collega’s nauwe relaties hebben met potentiële klanten. Kennismanagement krijgt hiermee een nieuwe impuls.
Bij meer eenvoudige taken worden ook bots ingezet, bijvoorbeeld bij het resetten van wachtwoorden. Daarmee kunnen jaarlijks 1,7 miljoenen verzoeken voor toegang worden afgehandeld. Normaliter zijn daar 140 werknemers mee bezig.

Hugh Son schrijft dat de meeste werknemers in de financiële sector zich niet echt zorgen maken over hun werkgelegenheid. Onderzoek laat zien dat de meerderheid verwacht dat nieuwe technologie hun loopbaan juist kan helpen verbeteren. Werknemers verwachten dat zij bevrijd kunnen worden van routinematig werk, waardoor zij zich meer kunnen richten op “higher-value thing”.

De casus van JPMorgan Chase & Co is een indrukwekkend voorbeeld van de trend artificiële intelligentie. Het zou me verbazen als de besparing van honderdduizenden arbeidsuren van advocaten niet leidt tot onslagen. Het is overigens te hopen dat klanten hier ook baat bij hebben, in de vorm van lagere rekeningen. Aan de andere kant zullen er ook nieuwe banen ontstaan. Privacy-issues zullen ongetwijfeld ook optreden, en mogelijk ook Kafka-eske taferelen. Het artikel rept bijvoorbeeld al over een datalek waar JPMorgan Chase & Co recentelijk mee te maken heeft gehad.

Ik ben echter geneigd om vooral te kijken naar de kansen, en naar de betekenis voor onderwijs en opleiden. Binnen veel sectoren hebben we te maken met administratief routinematig werk. Je maakt docenten en opleiders bijvoorbeeld niet blij met het registreren van aanwezigheid of met het nakijken van veel essays. Het zou mooi zijn als onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten dankzij artificiële intelligentie minder tijd kwijt zijn met dergelijk werk.

Uiteraard zal deze branche niet in staat zijn miljarden te investeren in de ontwikkeling ervan. Maar met kleinere stappen, zal men ook al erg geholpen zijn. Het voorbeeld van het resetten van wachtwoorden is bijvoorbeeld erg relevant, of denk ook aan het automatisch notificeren als een lerende een tijd niet heeft ingelogd. Verder zou AI ook kunnen worden gebruikt om lerenden te groeperen op basis van leergedrag.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.