Hoe belangrijk zijn leerdoelen?

Is het belangrijk om leerdoelen te communiceren met lerenden? Of belemmert het expliciet maken van leerdoelen het leren?

Will Thalheimer is consultant, maar laat zich sterk leiden door onderzoek. In een interessante video -met dank aan Mirjam Neelen– legt hij uit hoe leerdoelen werken. Ze kunnen ervoor zorgen dat lerenden zich focussen op belangrijke informatie, maar ze kunnen ook averechts werken. Ze moeten in elk geval specifiek geformuleerd zijn.

Verder laat hij ook zien dat je de effecten van leerdoelen ook op een andere manier kunt bereiken. Maak dingen bijvoorbeeld relevant, herhaal belangrijke elementen of gebruik bijvoorbeeld ontwerp-elementen in je materiaal. Daarmee kun je ook de aandacht van lerenden richten. Want daar gaat het om. Thalheimer spreekt dan ook liever van ‘focussing objectives’.

Leerdoelen zijn vooral interessant voor ‘leerprofessionals’. Ze zijn eigenlijk niet bedoeld voor lerenden. Presenteer wel leerinhouden of welke prestaties je verwacht, of doelen die hen motiveren te leren.

Thalheimer heeft ook een korte toets over dit onderwerp gemaakt, die je kunt invullen. Je krijgt overigens geen feedback (dit zou de effectiviteit ervan nog meer vergroten).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Posted in Theorieën
Tags: , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

Volg

Subscribe via RSS
juni 2017
m D w d v Z Z
« mei    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Archief

Categorieën

%d bloggers liken dit:
Spring naar werkbalk