Hoe kun je ervoor zorgen dat lerenden daadwerkelijk leren bij online leren?

Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van online leren. Om te voorkomen dat lerenden minder effectief leren of voortijdig stoppen met online leren, zul je extra veel aandacht moeten besteden aan het ontwerp van de cursus of module. In deze blogpost vat ik enkele ontwerpprincipes samen.

design thinking
Foto: Fancycrave1, Pixabay

Deze ontwerpprincipes zijn afkomstig uit het artikel Digital learning: how to keep your students switched on van Leonard Houx. Opvallend is dat dit artikel half mei in The Guardian is verschenen, en niet op een website of blog over educatieve technologie.

Houx beschrijft hierin dat lerenden bij online leren niet actief leren omdat zij hier geen reden toe zien. Net als bij face-to-face leren moet je ervoor zorgen dat zij de taak begrijpen en er de relevantie van zien. Houx suggereert ook dat je subkoppen moet gebruiken zoals “doe x beter”.

Mijn ervaring is dat je hier bij online leren nog beter over na moet denken dan bij traditioneel onderwijs. Tijdens bijeenkomsten kun je onbegrip bij lerenden sneller herstellen. Bij online leren leidt onduidelijkheid eerder tot ruis. En hoe meer lerenden deelnemen aan de cursus (denk aan massive open online courses), hoe groter de ruis.

Leonard Houx adviseert ook om het ontwerp van de cursus of module eenvoudig te houden. Hij schrijft terecht dat mensen geneigd zijn om online teksten te scannen, in plaats van te lezen. Dat is één van de redenen waarom lezen vanaf papier leerzamer is, dan lezen vanaf een beeldscherm (beide vormen van lezen zijn echter belangrijk).

Houx geeft daarom enkele tips voor de opmaak van teksten zoals het veelvuldig gebruik maken van paragrafen en het gebruik van korte teksten. Ook stelt hij dat afbeeldingen relevant moeten zijn, en vooral niet mogen afleiden.

Hij gaat niet in op de vraag wat dit betekent voor hoger onderwijs, waarbij het gebruik van lange teksten gebruikelijk is:

  • Moeten we geen boeken en readers gebruiken, naast online materialen?
  • Moeten we content niet op een andere manier presenteren, bijvoorbeeld via video?
  • Leidt het gebruik van korte teksten niet tot oppervlakkig leren?

Deze vragen komen bij mij op, als ik dit artikel lees.

De auteur pleit verder voor actief leren door de lerenden. Het passief bestuderen van artefacten is niet zo effectief, stelt hij terecht. Lerenden moeten het geleerde kunnen toepassen en (geautomatiseerde) feedback ontvangen. Quizzes zijn ook geschikt voor het actief verwerken van het geleerde. Verder zouden lerenden een zichtbare beloning moeten ontvangen als zij een taak hebben afgerond (die verder gaat dan een mededeling dat de taak is afgerond).

Daarbij waarschuwt hij ook voor het verstrekken van veel hyperlinks naar meer informatie. Onderzoek van de Brits Open Universiteit laat zien dat online cursussen met veel bronnen tot minder goede leerresulaten leiden dan andere online modules.

Tenslotte benadrukt Leonard Houx het belang van consistentie. Daarbij doelt hij op het hanteren van eenzelfde structuur bij een cursus of module zodat lerenden zich bij elke nieuwe online cursus niet opnieuw hoeven te oriënteren op de opbouw. hanteer ook dezelfde vormgeving (layout en lettertypes).

Ik herken dit heel erg op basis van gesprekken met studenten bij meerdere onderwijsinstellingen. Maak daarom gebruik van gezamenlijke templates. Maak afspraken met elkaar over een vaste structuur.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.