Hoe kun je lerenden online ‘bij de les’ houden?

Bij face-to-face leren kun je lerenden tijdens bijeenkomsten aanspreken of een begeleidingsgesprek voeren als je vermoedt dat een lerende afhaakt. Persoonlijk contact draagt ertoe bij dat je een vinger aan de pols kunt houden bij het welbevinden van lerenden. Maar ook online kun je een aantal dingen doen om lerenden betrokken te houden bij hun opleiding.

Massive open online courses hebben vaak te maken met hoge uitval. Tegelijkertijd heeft men daar ook onderzoek gedaan wat je kunt doen om voortijdig stoppen te voorkomen. Op basis van ervaringen bij de St. George University formuleert eSchool News een aantal geleerde lessen, die te maken hebben met het ontwerp van de cursus. De adviezen zijn m.i. ook relevant voor online en blended leren:

  1. Wekelijkse live sessies met presentaties en interacties, verbonden met de relevante module in de betreffende week.
  2. Actief bloggen. Lerenden leveren commentaar en kritiek op andere bijdragen. Het bloggen biedt een aanvullende leerdimensie aan de cursuservaring.
  3. Peer review evaluaties vinden plaats van presentaties die door lerenden zijn voorbereid en ingeleverd. Hierdoor kunnen lerenden van elkaar en van elkaars werk leren en betrokken worden in het beoordelingsproces van een cursus.
  4. Cursuscommunicatie tussen lerenden docenten wordt mogelijk gemaakt door middel van met chatfunctie via het platform van de onderwijsinstelling. Deze chatfunctie is gekoppeld aan sociale media-uitingen.
  5. Lerenden kunnen credits verdienen als zij de cursus met succes hebben afgerond.
  6. Lerenden accepteren een uitgebreid afrondend examen als een tastbare prikkel om betrokken te blijven bij de cursus.

Bij een cursus van de St. George University hebben de interactiemaatregelen geleid tot een stijging van de ‘retention rate’  van 11,1% naar 58,5%, in drie jaar tijd.

Ik heb eerder geschreven over de relatie tussen aspecten van een cursusontwerp en het reduceren van ongewenste uitval.  Waar we overigens rekening mee moeten houden is dat MOOC’s op een aantal aspecten verschillen van reguliere online cursussen.

Denk aan de motivatie van lerenden om zich in te schrijven voor een MOOC. Het valt me wel op dat de MOOC van de  St. George University sterker is gaan lijken op een reguliere online cursus. Ik denk daarbij aan credits en het afrondend examen.

Uiteraard kun je bij online leren ook online begeleidingsgesprekken voeren en educatieve data gebruiken om te monitoren of lerenden niet uit dreigen te vallen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Ik mis nog laten betalen. Ik heb me ingeschreven voor de online facilitation unconference en omdat je een (klein) bedrag betaald ga je bewuster kiezen om mee te doen.

  2. Klopt. Dat is ook een geleerde les van MOOCs. Mensen schrijven zich gemakkelijk in, omdat het niets kost. Er wordt daarom weleens gesteld dat degenen die niet verschijnen, niet mee geteld zouden mogen worden bij het aantal deelnemers (en uitvallers).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.