Hoe leert Europa in 2025?

Stefania Aceto, Claudio Dondi en Fabio Nascimbeni verkennen in Vision for learning in Europe in 2025 hoe een leven lang leren er over een jaar of vijftien, mede als gevolg van technologie, uit zal zien. Daarbij formuleren zij ook beleidsaanbevelingen.

De auteurs zetten eerst een aantal trends en uitdagingen op het gebied van leren op een rij. Opvallend daarbij is dat zij op het gebied van 'formeel onderwijs' vooral misvattingen beschrijven. Zo bleek de 'Lissabon-doelstelling' om de meest competitieve samenleving ter wereld te worden te simplistisch te zijn. Wereldwijde benchmarks (zoals de PISA-vergelijking) gaven te weinig sturing om als basis te dienen voor onderwijsinnovatie, schrijven de auteurs. En beleidmakers verwachtten ook onterecht successen voor de korte termijn.

Op het gebied van werk schrijven zij dat e-learning de verwachtingen niet heeft waargemaakt, als het gaat om het leveren van strategische bijdragen aan innovatie. Binnen het hoger onderwijs is ook slechts sprake geweest van evolutie, en niet van revolutie, als gevolg van technologie. De belangrijkste vernieuwing als gevolg van ICT vindt volgens de Aceto cs plaats op het gebied van informeel leren.

Vervolgens blikken de samenstellers in de toekomst, door middel van scenario's. Zoals gebruikelijk bij scenario's hanteren zij een aantal onzekerheden:

  • Convergentie vs context (internationalisering met onderlinge afhankelijkheden vs sterk aan de nationale context gebonden)
  • Innovatie vs traagheid (van acceptatie van veranderingen)

Dat leidt tot vier scenario's, met elk een verschillende impact voor:

  • leren op school
  • leren binnen het beroepsonderwijs
  • docenttrainingen
  • leren op de werkplek
  • hoger onderwijs
  • afstandsleren
  • individuele ontwikkeling
  • informele gemeenschappen van professionals

Zij geven daarbij ook aan wel scenario het meest wenselijke zal zijn bij deze vormen van leren.

Tenslotte formuleren zij beleidsaanbevelingen, die ik maar met moeite kan koppelen aan de scenario's.

Ik vind het overigens jammer dat de auteurs zich wat betreft trends beperken tot e-learning in het algemeen. Open education ontbreekt bijvoorbeeld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Veelbelovende titel, maar erg magere inhoud. Het zou op onderzoek gebaseerd zijn, maar ik mis een solide basis in dit stuk. Als we dit soort zaken subsidiëren in de EU komen we niet echt veel verder.

  2. @Daan Assen: volgens mij is dit de output van een uitvoerig project, en is men summier met het verantwoorden. Ook summier met het beschrijven van resultaten, trouwens. Toch prikkelt zo’n scenarioschema mij. Vandaar dat ik het toch even wilde vastleggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *