Hoe leertechnologie het mbo kan versterken

Vandaag heb ik weer een college gegeven in het kader van de masterclass  “Innovatie van het mbo onderwijs door digitaal leiderschap” die de MBO Academie en Wielinq in Nyenrode jaarlijks organiseren.

Ik heb het gehad over hoe leertechnologie het mbo kan versterken. Het was volgens mij de vijfde keer dat ik in het kader van deze masterclass dit college heb verzorgd. De inhoud veranderd steeds. Vandaag hebben we het gehad over:

ICT in het onderwijs: vele vormen
Tony Bates onderscheidt vijf ‘delivery modes’, waarvan er vier vorm krijgen met behulp van ICT.
Een groot aantal ingrediënten (o.a. de mate van ICT, leertechnologieën en het type leeractiviteiten) ius van invloed op de de verschijningsvormen. Ik onderscheid daarbij elf modellen. De keuze voor een model is afhankelijk van diverse factoren (o.a. je leerdoelen en de doelgroep waar je mee te maken hebt).

Redenen om ICT binnen het onder te gebruiken
Waartoe zetten we ICT in het MBO in? Ik heb daar met de aanwezigen over gesproken. Ik onderscheid

  1. Flexibilisering en personalisering
  2. Efficiëntie verbeteren
  3. Zicht op voortgang verbeteren
  4. Leeromgeving vergroten
  5. Krachtige leeromgeving realiseren (kwaliteit)

De aanwezigen noemden nog:

  • Studenten moeten leren omgaan met technologie binnen hun vakgebied. Uiteraard zeer belangrijk.
  • Leertechnologie maakt leren meer aantrekkelijk. Ik vind dit mooi meegenomen. Je zou volgens mij leertechnologie echter niet alleen vanwege deze reden moeten inzetten.

Wat zijn belangrijke trends op dit terrein?
Belangrijk hierbij is je te realiseren dat we de impact van ICT vaak overschatten en onderschatten. Met dit in het achterhoofd zijn veelbelovende ontwikkelingen:

  • Virtual reality (o.a. mee authenticiteit, oefenen in lastig na te bootsen praktijksituaties). Eén aanwezige stelde zelfs dat leren via VR zelfs in plaats van bestaand onderwijs zal plaatsvinden. Ik geloof echter niet dat je beroepsvaardigheden volledig via VR kunt leren.
  • Microcredentialing (kleine onderwijseenheden met erkenning, bijvoorbeeld in de vorm van digital badges).
  • Virtuele klas (synchroon online leren waarbij interactie extra belangrijk is).
  • Adaptief leren (op basis ingebouwde condities, de analyse van educatieve data en het gedrag van een lerende wordt een leerpad uitgestippeld; vraag is echter voor welke onderwerpen/vakken dit relevant is?)
  • Artificiële intelligentie (denk aan de chat robot als onderwijsassistent of het vroegtijdig waarschuwen bij risicovol gedrag.

Waarschuwing: we passen nieuwe technologie ook regelmatig verkeerd toe. Dat kan weer tot didactische drama’s leiden. Start daarom bij wat we weten wat (bijna altijd) werkt.

En investeer in de ‘menselijke factor’. Ik ben dit onderdeel gestart met het deels invullen van de Instititional Blended Learning Adaption Checklist. De onderlinge verschillen tussen de deelnemers waren groot.

Daarbij ben ik ingegaan op:

  • Hoe kijken medewerkers aan tegen ICT en leren? Focus je niet te veel op de Iejoors en laat Teigetjes hun collega’s niet omver stuiteren.
  • Alles wat na ons 35ste levensjaar is uitgevonden, ervaren we als onnatuurlijk (stelling). Maar is dat wel zo?
  • Ontwikkel strategieën om beperkingen op het gebied van veranderbereidheid tegen gaan. Ga na wat maakt dat medewerkers terughoudend zijn in het toepassen van ICT in hun onderwijs. En wat doe je daar aan?
  • Toon leiderschap via gedrag. Werk aan een visie, maar geef ook duidelijke kaders.
  • Bevorder dat medewerkers vooral van elkaar leren. Integreer professionalisering en onderwijsontwikkeling.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.