Hoe MOOCs kunnen bijdragen aan innovatie van het campusonderwijs

Onderwijsinstellingen hebben verschillende redenen om aan de slag te gaan met massive open online courses. Eén van de redenen is het vernieuwen van het reguliere onderwijs, op basis van de ervaringen met MOOCs. De Duke University is daar een duidelijk voorbeeld van.

Digitaal leermateriaal
Foto: Johan Larsson

Kim Manturuk en Quentin Ruiz-Esparza hebben een artikel geschreven over de impact van MOOC op het ‘campusonderwijs’ van deze universiteit. Sinds 2012 hebben 30 docenten 31 Coursera-MOOCs ontwikkeld en uitgevoerd met 2,8 miljoen inschrijvingen en 72.000 certificaten.

De video’s, die binnen de helft van het aantal MOOCs zijn ontwikkeld, zijn ook gebruikt voor toepassing van het concept van de flipped classroom binnen reguliere cursussen zoals Introductie in Genetica en Evolutie (van hoorcolleges voor 450 studenten naar actief werken met kleine groepen in  combinatie met video-instructie).

Verder worden de ontwikkelde materialen gebruikt voor aanvullende “learning and review opportunities” voor reguliere studenten. Denk daarbij aan meer verdieping op het gebied van astronomie.

De MOOCs hebben ook geleid tot een kwaliteitsimpuls van leermaterialen en leeractiviteiten. Deelnemers aan MOOCs geven docenten feedback op fouten en onduidelijkheden in de leerstof (“crowd-sourced feedback”). Op basis daarvan verbeteren docenten de leerinhouden.

Daarnaast hebben de MOOCs geleid tot kwalitatief betere wijzen van beoordelen. Ten behoeve van het faciliteren van peer feedback heeft één docent bijvoorbeeld een gedetailleerde rubric samengesteld voor het evalueren van een beleidsnotitie die studenten moesten schrijven. Deze rubric leidde tot een goede toepassing van peer assessment, waarna de docent rubrics eveneens is gaan gebruiken binnen het campusonderwijs.

Tenslotte hebben MOOCs ook geleid tot nieuwe inzichten op het gebied van didactiek. Zo heeft één docente ontdekt dat je schrijfvaardigheden wel degelijk online kunt ontwikkelen, bijvoorbeeld door bloggen als leeractiviteit in te zetten in combinatie met synchrone online sesses en asynchroon leren. Verder zijn docenten korte quizzes gaan gebruiken om de voorkennis van studenten te activeren, en te kijken of studenten toe zijn aan meer geavanceerde leerstof. Een derde docent is dankzij een MOOC principes van activerende didactiek gaan toepassen waardoor studenten meer actief met de leerstof omgaan. Deze toepassingen leiden volgens de auteurs van het artikel tot een grotere betrokkenheid en effectiever leren. Manturuk en Ruiz-Esparza concluderen:

Without a willingness to experiment, our faculty members might not have discovered these ways to improve teaching and learning in their courses.

Om die reden zal Duke University door gaan met het aanbieden van MOOCs.

Ik herken veel in de leerervaringen van deze Amerikaanse universiteit. Het ontwikkelen en uitvoeren van MOOCs kan leiden tot nieuwe inzichten omtrent online leren. Dankzij grote aantallen deelnemers krijg je ook betrekkelijk veel commentaar op inhoud en aanpak. Dat kan weer leiden tot verbeteringen. Het grootschalige karakter van een MOOC stelt echter deels ook specifieke eisen aan didactiek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.