Hoe online leren toegevoegde waarde kan hebben voor het onderwijs

Ik ben altijd op zoek naar goede en inspirerende voorbeelden van online en blended learning. De Hogeschool Rotterdam beschreef er onlangs twee, die laten zien dat online leren kan leiden tot meer verdieping. Ik wil wat uitgebreider reflecteren op deze voorbeelden. Maakt leertechnologie het onderwijs effectiever, efficiënter en meer ‘enjoyable’ (interessant, inhoudelijk aantrekkelijk).

In het eerste voorbeeld moest een docent van de opleiding Communication en Multimedia Design een alternatief bedenken voor een excursie die studenten normaliter maken naar het STRP Festival in Eindhoven. In verband met de coronacrisis werd dat festival geschrapt. De docent heeft een website samengesteld, alternative STRP, waar studenten online konden kennis maken met allerlei mediakunstprojecten. Op digitale whiteboards konden studenten hun observaties kwijt. Via MS Teams ging de docent verder in gesprek hierover met de studenten. Dat leidde tot meer verdieping dan deelname aan het live festival.

Mijn opmerkingen: het gebruik van leertechnologie draagt in dit voorbeeld m.i. bij aan meer effectiviteit. De online leeractiviteit is leerzamer dan deelname aan het festival (al zou je dit eigenlijk moeten meten). Dat komt door de actieve verwerking van het geleerde. Wellicht hebben studenten ook minder tijd besteed aan het bestuderen van de online mediakunstprojecten, in vergelijking met deelname aan het STRP Festival (efficiëntie). Waarschijnlijk is deze manier van leren wel minder ‘enjoyable’ dan een bezoek aan Eindhoven. De docent zou de excursie naar het STRP Festival in het vervolg ook kunnen versterken met het noteren van observaties en het bespreken, via MS Teams (als het lastig is face-to-face bij elkaar te komen).

Pitchen voor experts

Voorbeeld twee heeft te maken met het pitchen van innovatie ideeën door studenten tegenover experts uit het werkveld (zogenaamde ‘dragons’; het initiatief is dan ook vernoemd naar het TV-programma ‘Dragon’s Den’). Normaliter pitchen studenten tegenover experts uit de omgeving van Rotterdam. Nu men dankzij de coronacrisis online moest pitchen, kon een beroep gedaan worden op experts uit Duitsland, Finland en Schotland. Het programma kreeg daardoor een internationaler karakter waardoor studenten ook meer aandacht moesten besteden aan de Engelse taal. Bovendien zaten er experts bij met een grote status, waardoor de pitch ook aan betekenis won voor studenten. Normaal gesproken zouden deze internationale experts geen gelegenheid hebben gehad te fungeren als ‘dragon’ voor studenten van de Hogeschool Rotterdam

Mijn opmerkingen: dit is een goed voorbeeld van de potentie van leertechnologie om de ‘muren van de school’ te doorbreken (één van de pijlers van digitale didactiek volgens Robert-Jan Simons). De leeromgeving wordt vergroot. Leertechnologie maakt hierbij onderwijs mogelijk, dat zonder leertechnologie niet te realiseren zou zijn. Ik doel niet op het pitchen zelf, maar op het pitchen op een internationale groep experts. Leertechnologie is dan een echte ‘enabler’, hetgeen m.i. sterker is dan een ‘middel’. Als het gaat om meerwaarde scoort dit voorbeeld volgens mij hoog wat betreft effectiviteit (meer je best doen op een Engelstalige presentatie), efficiëntie (besparing reistijd, verlettijd, reiskosten) en inhoudelijke aantrekkelijkheid (meer betekenisvol, meer betrokkenheid).

 

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.