Hoe vergroot je de dynamiek binnen MOOC-platforms?

Volgens Adam Heidebrink kunnen massive open online courses (MOOC) op drie manieren aan dynamiek winnen. De gebruikte platforms faciliteren deze dynamiek op dit moment volgens hem echter onvoldoende.

Adam Heidebrink vergelijkt in How Can MOOC Platforms Be More Dynamic?: A Comparison of Major MOOC Providers drie platforms van providers van massive open online courses met elkaar (Canvas, Coursera en Edx). Daarbij kijkt hij naar:

  • Navigatie en layout
    Hij stelt onder meer dat de content statisch is, en dat de deelnemer gepositioneerd wordt als een geïsoleerde, autodidactische lerende.
  • Discussiefora
    De benadering van de drie platforms van discussiefora verschilt. Bij Canvas zijn discussies tijdgebonden en beperkt tot specifieke onderwerpen. Bij Coursera is er geen verband tussen discussies en de inhoud van de cursus. Bij edx worden lerenden volgens Heidebrink in cohorten verdeeld, en vinden discussies binnen die cohorten plaats. De docent jaagt discussies aan. Daardoor nemen deelnemers zelf relatief weinig initiatief voor discussies.

Volgens Adam Heidebrink kunnen MOOC-platforms aan dynamiek winnen door:

  • Geïntegreerde ‘real time’ discussies. Je zou meteen moeten kunnen reageren als je content hebt bestudeerd. Een ingebedde twitterfeed kan ook discussies in een context plaatsen.
  • Gebruik maken van annotaties die gecrowdsourced zijn:

    Open up in-page annotations, and the reading experience becomes dynamic and communal.

  • Bevorder een meer authentieke gemeenschap. Dat kan bijvoorbeeld door gezamenlijke online ontmoetingen te organiseren.
  • Maak gebruik van open source plugins, waardoor deelnemers hun leerervaringen meer op maat kunnen maken.

Het valt me op dat Heidebrink een aantal suggesties doet, waar wij met OpenU al rekening mee houden. Discussies zijn binnen online masterclasses ingebed binnen opdrachten.

Ook hebben we de mogelijk om annotaties te maken en die met anderen te delen. Daar wordt overigens nog weinig gebruik van gemaakt, volgens mij omdat deze toepassing nog niet is ingebed.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.