Hoe wordt jouw online cursus populair?

Een online cursus ontwikkelen is niet moeilijk. Een kwalitatief goede en aantrekkelijke online cursus ontwikkelen wel. Wat zijn belangrijke kenmerken van een  online cursus die grote groepen deelnemers aan weet te trekken?

De massive open online course Learning How to Learn is schijnbaar ’s werelds meest populaire open online cursus. Het artikel The “secret sauce” behind the world’s most popular online course beschrijft het geheim van de kok dat uit zeven elementen blijkt te bestaan. Het mooie is dat de elementen met voorbeelden worden geïllustreerd. Bovendien zijn deze kenmerken niet alleen relevant voor MOOCs, maar ook voor meer kleinschalige online en blended cursussen.

  1. Het gebruik van visuele materialen en multimedia.
    Daarbij stellen de auteurs dat complexe afbeeldingen stapsgewijs opgebouwd moeten worden.  Ook geeft men daarbij aan dat afbeeldingen van foto-sites onpersoonlijk kunnen zijn en dat het spaarzaam gebruik van bewegende plaatjes en ‘video snippets’ je video’s kunnen verlevendigen. De auteurs wijzen ook op copyright en op bronnen waar je multimedia kunt vinden.
  2. Het gebruik van beweging.
    Beweging trekt aandacht en activeert het brein van lerenden. Handgebaren tellen niet. Die zijn voorspelbaar. Zorg daarbij ook voor verrassingen.
  3. Gebruik een script.
    Daarbij gaat het vooral om de functie van planning. Scripts helpen bij het visualiseren van materialen en het identificeren van plaatsen om materialen en beweging toe te voegen. Je ontdekt ook ontoegankelijk taalgebruik als je een script maakt.
  4. Gebruik humor.
    Humor maakt een educatieve video meer aantrekkelijk, en schept een band van vertrouwen. Je kunt humor binnen video’s gebruiken, maar ook binnen quizzes. Terecht schrijven de auteurs dat je hierbij er wel rekening moet houden dat je te maken hebt met deelnemers uit verschillende culturen. Visuele humor blijkt tussen culturen goed te werken.
  5. Het presenteren.
    De auteurs bevelen aan dat je dicht bij jezelf moet blijven. Al is dat best lastig voor een camera. Blijf vooral positief. Zorg voor een duidelijke uitspraak, maar wees ook niet te kritisch op details zoals een aarzeling in je uitspraak. Let bijvoorbeeld eens op presentatoren op TV. Een verspreking, af en toe, kan ook sympathiek overkomen.
  6. Gebruik een goede toolkit.
    Zelfs als je niet de beschikking hebt over een professioneel productieteam, zul je moeten beschikken over een goede camera, een teleprompter, een green screen, licht en een microfoon. Het artikel bevat tips voor tools.
  7. Bevorder gemeenschapsvorming.
    Probeer van je cursus een community te maken van betrokken lerenden, alumni en mentoren. Discussies kunnen ook na afloop worden gecontinueerd, en je kunt ook doorgaan met het doen van aanbevelingen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Wilfred Rubens (1964) currently works as an independent consultant, project leader, blogger and teacher in the field of technology enhanced learning. He leads innovative projects, he provides advice, keynotes, presentations, workshops and classes about technology enhanced learning. Wilfred has been professionally involved in e-learning for more than 20 years. For more than 15 years he blogs about ICT and learning. He is (co-)author of a book about elearning trends and developments (in Dutch), and a book about social learning. Wilfred is also one of the editors of the Dutch portal e-learning.nl, member of the advisory board of the anual Dutch Next Learning conference and member of the advisory board of the ONLINE EDUCA BERLIN. wilfred@wilfredrubens.com http://www.wilfredrubens.com

Tags: , , ,
Top

%d bloggers liken dit: