Hulpmiddel waarmee je een afweging kunt maken bij verschillende toepassingen van online leren

De Fernuniversität uit Hagen (zeg maar de Duitse Open Universiteit) heeft enkele jaren geleden een hulpmiddel gemaakt dat je helpt bij het maken van een afweging ten aanzien van verschillende toepassingen op het gebied van online leren (functionaliteiten en applicaties). Eén van de criteria is de mate van complexiteit. Ook is er aandacht voor: wat wil je pedagogisch-didactisch bereiken?

Aangezien ik weet dat Nederlanders/Vlamingen het Duits niet altijd even goed machtig zijn, heb ik dit hulpmiddel vertaald.

Ik heb de merknamen (zoals Moodle) veralgemeniseerd. Daar waar ik van de tekst afwijk, vermeld ik dat via een voetnoot. Er is overigens nog veel meer te zeggen over de toepassingen. De aspecten met betrekking tot “Wat wil je pedagogisch-didactisch bereiken?” zouden verder verfijnd kunnen worden.

Het origineel vind je hier (pdf).

Vertaalde FernUni tool gids voor docenten (pdf)

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hartelijk dank voor dit mooie overzicht! Ik heb naar aanleiding daarvan een heel praktische vraag: ik zag in het overzicht ‘wiki’ staan. Sinds het ter ziele gaan van Wikispaces heb ik geen geschikt alternatief meer gevonden. Heb jij misschien een tip?

Laat een antwoord achter aan Janneke Louwerse

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.