ICT en leren: trends en uitdagingen

Vandaag mocht ik een presentatie over ICT en leren verzorgen tijdens een studiedag van het College van Bestuur en Directeuren Overleg van het Alfa College.

Ik heb eerst enkele ervaringen gedeeld met het gebruik van ICT binnen het MBO-onderwijs. Na de kennismaking heb ik vervolgens relativerende opmerkingen gemaakt over de snelheid waarmee ontwikkelingen op het gebied van ICT en leren zich voltrekken. Vervolgens ben ik ingegaan op redenen om ICT in het onderwijs in te zetten. Die redenen hebben wat mij betreft vooral te maken met diverse vormen van flexibilisering van het onderwijs en met het realiseren van een krachtige leeromgeving. Ook hebben we gekeken naar de ‘drivers’ voor het Alfa College.

Het grootste gedeelte van mijn interactieve presentatie was gewijd aan zeven trends en de relatie met didactiek/pedagogiek, die ik mede aan de hand van voorbeelden heb toegelicht:

  1. Groei e-learning en blended learning
  2. Alomtegenwoordig leren binnen PLO
  3. Veranderende opvattingen over leren (flipped classroom, activerende didactiek, meer flexibel leren)
  4. Krachtigere leermiddelen (online video, simulaties, serious gaming, gamification)
  5. Sociale media voor activerende didactiek en samenwerkend leren (met pedagogische uitdagingen)

Ik ben helaas niet meer toegekomen aan learning analytics en MOOCs.

Nota bene: de studiedag vond plaats bij Landelijk Vergaderen in Dwingeloo (eenvoudige maar erg leuke locatie).

Hieronder vind je de slides van mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.