ICT in het MBO: succesfactoren en trends #OEB15

Vandaag mocht ik in Berlijn een workshop verzorgen over succesfactoren bij de invoering van ICT in het MBO, voor bestuurders van vier Nederlandse ROC’s. Eén van mijn stellingen is dat 80% van een succesvolle invoering te maken heeft met de ‘menselijke kant’ van de implementatie.

Bestuurders en directieleden van ‘de ruit’ (ROC West-Brabant, ROC van Twente, ROC van Amsterdam en het Noorderpoort College) zijn deze week op studiereis in Hamburg en Berlijn. Daarbij nemen zij ook deel aan de Online Educa. Organisator Noorderpoort College had mij gevraagd om in Berlijn een workshop voor deze doelgroep te verzorgen. En aangezien ik deze dagen toch in Berlin ben…

In deze workshop ben ik vooral ingegaan op succesfactoren bij de invoering van ICT in het middelbaar beroepsonderwijs. Ik heb dat gedaan op basis van mijn implementatiemodel. Daarbij heb ik me met name gefocust op de ‘menselijke kant’ van implemenaties:

  1. Mensen en cultuur: wat is de houding van medewerkers ten aanzien van ICT in het onderwijs? Hoe kunnen we eventuele weerstanden verklaren? Medewerkers hebben vaak begrijpelijke redenen om bezwaren aan te tekenen tegen de gang van zaken bij de invoering van ICT in het onderwijs? Nemen we medewerkers wel voldoende serieus? Is de invoering van ICT wel in hun belang? Op welke ondersteuning -kwaliteit en kwantiteit- kunnen zij rekenen? We zullen dus een strategie moeten ontwikkelen om aan mogelijke weerstanden te werken. Overtuigen en dwingen helpt daarbij m.i. niet.
  2. Leiderschap en strategie: echt leiderschap blijkt vooral uit daden van leidinggevenden, op meerdere niveaus (niet alleen op het niveau van het bestuur, maar ook op het niveau van het middenmanagement). Een echte leider weet uit te dragen waarom ICT in het onderwijs belangrijk is, weet faciliteiten vrij te maken, medewerkers te enthousiasmeren en weet gespreid leiderschap te bewerkstelligen (zodat medewerkers de ruimte die zij krijgen, ook nemen en zelfverantwoordelijkheid durven dragen). Een echte leider weet de balans te vinden tussen kaders stellen en ruimte geven.

In mijn implementatiemodel spelen meer factoren een rol. Maar ik heb me in de loop van de jaren gerealiseerd dat een groot deel van het succes van de invoering wordt bepaalt door deze twee factoren.

Het gesprek met de aanwezigen ging ook over de herkenbaarheid van deze factoren (zoals weerstanden), en over te ondernemen acties.

Hieronder vind je mijn slides:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.