ICT is niet langer een middel (#in)

Het EDUCAUSE Evolving Technologies Committee heeft in de meest recente uitgave van de Educause Review een bijdrage geschreven over de invloed van technologie op het individu. Technologie wordt veelal gezien als operationeel (net als elektriciteit), als een middel:

the medium of the convenient technologies changed the content and process of living, shaping and controlling "the scale and form of human association and action".

Een argument dat bestuurders vaak als geruststelling gebruiken richting onderwijsgevenden. Vandaag de dag is technologie echter verweven met onze doelen en activiteiten. Technologie is een commodity geworden, alom tegenwoordig. Twee ontwikkelingen zijn daar volgens de samenstellers debet aan:

  • Individuen beschikken in toenemende mate over persoonlijke, mobiele apparaten waarmee zijn altijd toegang hebben tot het internet.
  • Dankzij ontwikkelingen als virtualisatie hoeven gebruikers zich alleen maar nog druk te maken over het toepassen van ICT, niet over de technologie zelf.

Dit heeft ook gevolgen voor diverse doelgroepen van onderwijsinstellingen. Studenten willen bijvoorbeeld niet langer informatie tot zich nemen (die is immers altijd en overal beschikbaar), maar vooral weten wat zij met die informatie kunnen doen. Ook moeten zij vaak leren hoe zich op een effectieve en 'leerzame' manier om kunnen gaan met informatie. (Lees in dit verband ook de kritische beschouwing van Devin Coldewey over de in zijn ogen negatieve effecten van het externaliseren van kennis. Coldewey denkt dat het permanent opzoeken van wetenswaardigheden zoals feiten en routes te koste gaat van het ontwikkelen van echt inzicht.)

De tweede doelgroep waar 'technologie als commodity' gevolgen voor heeft, zijn onderwijsgevenden. Docenten moeten onder andere leren hoe zij op een didactisch goede manier ICT in het onderwijs in kunnen zetten. Voor de ICT-afdeling, doelgroep drie, betekent dit onder andere:

IT professionals must help their institutions manage risk thoughtfully and must help students, faculty, and staff understand when a practice is "risky business" in the current environment. IT staff will also need to understand the diverse needs of departments within the institution, as well as their specific work processes, to help everyone become more aware of security issues and take personal ownership in blocking threats.

Chief Information Officers zullen tenslotte voorts ook verstand moeten hebben van verandermanagement, organisatorisch leiderschap, risicomanagement, relaties onderhouden en soft skills zoals effectief kunnen communiceren.

Elke medewerker zal in de toekomst een 'ICT-medewerker' zijn, verwachten de auteurs. Zij concluderen tot slot:

We believe that in the future, it will be less important to have skills in or experience with particular technologies and more important to be able to evolve with technology to contribute in a meaningful way to the institution and its mission. Technology must be presented as a solution to a problem or as a vision to move the college or university forward in accordance with the institutional strategic plan. The focus will no longer be on the technology, in itself. The focus will be on the relationship between the evolving technology and the user—that is, on You 3.0.

Of elke medewerker een ICT-medewerker zal moeten worden weet ik niet (in het onderwijs misschien eerder 'onderwijskundige' of pedagoog). Wel vind ik de benadering van ICT als de 'gewoonste zaak' van de wereld een mooi perspectief. Helaas is dit nog steeds niet werkelijkheid.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.