ICT en onderwijs: de paardloze koets voorbij

Gerry White heeft een paper geschreven over de ontwikkeling van ICT in het Australische onderwijs: Beyond the horseless carriage: Harnessing the potential of ICT in education and training.

This paper seeks to reflect on the reasons for this inertia by examining the evolution of ICT in education and training, the opportunities that ICT brings and looks beyond current theories of learning to enable readers to envision the harnessing of the full potential of ICT, within education and training.

Het verbaast White dat het Australische onderwijs ICT zo langzaam "oppakt", terwijl het in de rest van de samenleving niet meer weg te denken is. De voormalige Amerikaanse onderwijsminister Rod Paige heeft in dit kader in 2004 gezegd:

Indeed, education is the only business still debating the usefulness of technology. Schools remain unchanged for the most part despite numerous reforms and increased investments in computers and networks. The way we organize schools and provide instruction is essentially the same as it was when our Founding Fathers went to school. Put another way, we still educate our students based on an agricultural timetable, in an industrial setting, but tell students they live in a digital age.

Het is schijnbaar eigen aan het onderwijs dat ICT zo langzaam wordt geadopteerd.

Terug naar White. Hij onderscheidt in zijn paper vier fasen waarin ICT in het onderwijs zich ontwikkeld:

  • Stand alone PC voor het leren (met name "practice and drill").
  • Computers verbonden via een netwerk ten behoeve van het leren. White heeft het dan niet over het Internet, maar over andere netwerken binnen het universitaire onderwijs. Via deze netwerken kon informatie worden gedeeld en konden studenten werken met simulaties en modellen.
  • Blended learning.
    Door de opkomst van het Internet wordt gekeken hoe het traditionele onderwijs gecomineerd kan worden met leren met behulp van Internettechnologie. White staat hier maar héél kort bij stil.
  • Connectivism
    Leren vindt op een sociaal-constructieve manier plaats, in een omgeving waarin lerenden met vele andere personen (wereldwijd en ook virtueel, met verschillende opvattingen) èn met veel andere bronnen verbonden zijn. Het kunnen opbouwen en onderhouden van netwerken is hierbij erg belangrijk. White heeft zich hierbij laten inspireren door George Siemens. Ik heb hier eerder over geschreven.

Zie ook de indeling van Teemu Leinonen.

White onderscheidt drie perspectieven die vanuit bovenstaande ontwikkeling, kansen voor het onderwijs beschrijven. Deze perspectieven hebben met elkaar gemeen, aldus White, dat we op een nieuwe manier moeten kijken naar pedagogiek in een "ICT enabled world".

In an ICT world, knowledge is created more rapidly and more diversely, it is less predictable and reflects more of the oral tradition than print technology. Education will be required to change to accommodate this new creation of knowledge and ICT is one of the key enablers in this transition. While this paper acknowledges that curriculum reform remains a major imperative for the transformation of learning using ICT, a first step in understanding the use of ICT in education is acceptance and exploitation of a unifying learning theory (connectivism, WR) and pedagogical uses of ICT in learning,that is, technology enabled learning.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.