Impact iPad op onderwijs samengevat

Apple heeft de markt van het onderwijs met de iPad niet betreden, het is de klanten daar naar toe gevolgd. Aldus John Paul Titlow. Volgens Titlow helpt de iPad het onderwijs niet alleen te veranderen, maar maakt de iPad vooral ‘doe-het-zelf’-leren mogelijk.

John Paul Titlow vat de impact van de iPad op het onderwijs in How the iPad Is Changing Education als volgt samen:

  • De iPad (met de mogelijkheid om zelf iBooks te ontwikkelen) kan leiden tot een forse kostenbesparing op tekstboeken.
  • De iPad is veel meer transportabel dan stapel boeken.
  • De iPad kan meer motiverende leerervaringen helpen realiseren, en leiden tot betere leerprestaties. Als is het bewijs hiervoor vooral anekdotisch van aard. Ook ligt het maar er aan hoe de iPad wordt ingezet.
  • Veel scholen en lerenden kunnen iPads echter nog niet betalen.
  • De iPad is vooral een geschikt middel voor zelfgestuurd, onafhankelijk, leren. Met name dankzij de vele apps die beschikbaar zijn (o.a. de app van de Khan Academy).

Aan dit overzicht ontbreekt natuurlijk nog het een en ander. Zie bijvoorbeeld Verandert mobiele technologie op zich de manier waarop wij leren en doceren?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Het blijft natuurlijk heel interessant wat het medium tablet toe kan voegen aan ons onderwijs. Maar mij ontgaat waarom deze voordelen worden toegeschreven aan één merk, terwijl vrijwel alle voordelen ook voor de andere aanbieders gelden.

  2. Dat klopt. De iPad schijnt binnen het (Amerikaanse?) onderwijs wel de dominante tablet te zijn.

  3. Klopt. Het effect van technologie op processen en sectoren is lang niet altijd correct ingeschat. Enerzijds is het effect overschat, anderzijds ook onderschat. De smartphone heeft volgens mij de wijze waarop wij omgaan met informatie en de wijze waarop wij communiceren drastisch veranderd. De smartphone heeft echter nog geen veranderingen in het onderwijs te weeg gebracht, omdat we dit middel er weren. Internettechnologie an sich heeft ook een disruptief effect, veel meer dan de TV ooit heeft gehad. De tablet PC heeft die potentie ook. Ik zal hier dit weekend eens uitvoeriger over bloggen.

  4. De conclusie dat het veel kostenbesparing op tekstboeken is een conclusie die misschien wel geldig is voor de US-markt, maar heel ten dele op gaat voor de Nederlandse markt. Door de rol van de tussenhandel (schoolboekhandels als Iddink en van Dijk) betalen scholen op dit moment ook al maar 20 tot 25% van de aanschafprijs per leerling per jaar. Dit gaat dan via een verhuurmodel. De prijs die je dan overhoudt ligt dan ook dicht bij de prijs die Apple in gedachten had voor de iBooks shop. Grote verschil is dan wel dat leerlingen die tekst boeken aan het einde van het jaar niet hoeven in te leveren. Echter in kosten zal het verschil in Nederland niet heel groot zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.