Impressie LearnTec 2013

Verleden week vond de LearnTEC 2013 plaats. Dit is een grootschalige beurs en conferentie over e-learning, die jaarlijks in Karlsruhe wordt gehouden. Mijn collega Eric Kluijfhout heeft er namens e-learning.nl verslag van gedaan. Wat valt mij op als ik zijn bijdragen lees?

Eric concludeert dat deze bijeenkomst vooral interessant is voor het Nederlandse bedrijfsleven en (grotere)instellingen die zich op e-learning willen oriënteren. De Online Educa Berlijn noemt hij interessanter voor (internationale) onderzoekers en e-learning adepts die reeds goed zijn ingevoerd. Op dit event kun je volgens hem als relatieve nieuweling makkelijker verdwalen.

Mij valt het volgende op:

  • Organisaties en leveranciers worstelen nog steeds met de vraag hoe je pedagogisch-didactische modellen binnen een leermanagement systeem kunt integreren. Daarbij wordt gezocht naar manieren om meer intelligentie in e-tutoring te krijgen. Dit is schijnbaar een complexe opdracht, als je kijkt naar hoe lang men er al bezig mee is.
  • Ik vraag me af op we op het gebied van e-portfolio’s, competenties en EVC-procedures de laatste jaren veel zijn opgeschoten. Als ik Eric’s bijdragen lees, kom ik weinig nieuws tegen.
  • Bij de LearnTEC was ook aandacht voor de werking van het brein en het geheugen in relatie tot leren. In tegenstelling tot menig presentatie over dit onderwerp, was de betreffende keynote nu gebaseerd op degelijk onderzoek. De bevindingen spreken voor zich.
  • Hoog opgeleide kenniswerkers waarderen de mogelijkheid om dankzij mobiele technologie meer flexibel te leren (o.a. tijdens ‘verloren’ momenten). Uiteraard zegt waardering niets over betere leerprestaties of performance verbetering.
  • Sociale media kun je dus schijnbaar ook gebruiken om een taal te leren. Eric beschrijft een originele benadering.
  • De bijdrage Hoger onderwijs voor het MKB laat zien waar samenwerking binnen een netwerkorganisatie in positieve zijn kan leiden. Helaas heb ik de kritische succesfactor niet kunnen achterhalen.
  • Duitsers zijn -is mijn ervaring- vaak erg terughoudend in het doen van beweringen, zonder dat daar gedegen onderzoek aan ten grondslag ligt. Ik was dan ook verbaasd te lezen dat Peter Honey op dag twee een keynote mocht verzorgen. Deze Britse spreker is bekend geworden met zijn leerstijlentest. Nu zijn leerstijlen op zich al omstreden. De test van Honey is echter één van de leerstijlentests die het zwaarst wordt bekritiseerd.
  • De kwaliteit van de sessies en het nieuwsgehalte varieerde sterk.
  • De thema’s, die in Duitsland een belangrijke rol spelen, zijn grosso modo dezelfde als in ons land. Wij zijn vaak geneigd om daarbij naar Angelsaksische landen te kijken. Leercultureel gezien lijken we m.i. echter meer op onze Oosterburen.

Bronnen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.