Indicatoren van de effectiviteit van sociale media (#in)

Ruim tien jaar geleden werd binnen het 'e-learning wereldje' steeds vaker de nadruk gelegd op return on investment (ROI): wanneer betaalt de investering in e-learning zich terug. Een benadering die enerzijds leidt dat we terecht kritisch kosten-baten afwegingen moeten maken, maar anderzijds ook innovaties om zeep kan helpen als te vroeg de nadruk wordt gelegd op ROI. Bovendien is de ROI van leren in het algemeen lastig te bepalen.

Jennifer Schmidt zoekt in het paper Social media metrics for health care naar een alternatieve manier om de effectiviteit van sociale media te bepalen. Volgens haar gaat het daarbij veel meer om invloed en inhoud, dan om geld.

Het aardige van dit paper is het overzicht aan indicatoren voor de effectiviteit van het gebruik van sociale media:

  • Hoe vaak leiden welke sociale media naar jouw website?
  • Hoe lang blijven bezoekers, die via sociale media op jouw site zijn gekomen, op jouw site?
  • Hoe snel vertrekken bezoekers die via sociale media naar je toe zijn gekomen?
  • Hoe groot is het aandeel daadwerkelijke activiteit van de sociale netwerken waarmee je actief bent?
  • Hoe actief zijn jouw medewerkers gezamenlijk op sociale netwerken? Hoeveel procent van jouw medewerkers is actief?
  • Hoeveel procent van degenen die zich hebben aangemeld bij jouw sociale netwerk, zet dit lidmaatschap om in betaalde diensten (conversions)?
  • Hoe vaak worden jouw merken in sociale media genoemd?
  • Hoe loyaal zijn de leden van jouw sociale netwerk?
  • Hoe vaak worden jouw relevante berichten gedeeld door leden van jouw sociale netwerk (virality)?
  • Wat is de mate van blog interactie?

Voor de gezondheidszorg blijken de meest effectieve indicatoren te zijn:

brand mentions/sentiment; activity ratio; engagement duration; and loyalty.

Persoonlijk vind ik diverse statistische indicatoren minder belangrijk. Een aantal kwantitatieve gegevens zegt m.i. weinig over de kwaliteit (T-Mobile werd de afgelopen week heel vaak genoemd in sociale media…).

Over het aantal keren dat je wordt genoemd en/of 'gedeeld', kun je lacherig doen (prof. dr. ir. Akkermans 2.0). Toch vind ik dit behoorlijk relevant. Dat geldt ook voor loyaliteit, (blog) interactie en met name natuurlijk voor de conversie.

Deze conversie vind volgens mij overigens veelal indirect plaats: je wordt gevraagd omdat mensen via-via als gevolg van je presence hebben gehoord.

Vraag: zou je deze indicatoren ook kunnen gebruiken voor de beoordeling van lerenden? Schrijf een blogpost over onderwerp x….

Via Lisa Nielsen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.