Instant Messaging – Collaborative Tool or Educator’s nightmare!

Een onderzoek naar het gebruik van ICT, en in het bijzonder instant messaging (zoals MSN of ICQ) door jongeren. Waarom is het zo populair onder jongeren en welke invloed heeft instant messaging op leren?

Robert Farmer van de Mount Saint Vincent Universiteit in Canada beschrijft in dit paper de stand van zaken en voor- en nadelen, op basis van een experiment dat hij heeft uitgevoerd met tien studenten èn op basis van literatuurstudie. Instant messaging blijkt bijvoorbeeld goed te werken met verlegen studenten ("good"). Maar het kan ook roddelen en pesten bevorderen ("bad"). De aspecten die volgens Farmer als "ugly" worden betiteld, vind ik voor een groot deel nogal subjectief: "37% of online teens have used IM to write something that they would not have said in person." Ja, en?
Volgens Farmer past instant messaging goed bij "Seven Principles for Good Undergraduate Education". In potentie wel, al hangt het er m.i. sterk van af hoe het wordt toegepast.

Een leuk artikel, al is meer diepgaand onderzoek nodig om tot beter onderbouwde uitspraken te komen. Farmer concludeert dat gelukkig zelf ook. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.