Integratie activerende didactiek en klassikaal onderwijs

“Wenn alles schläft und einer spricht den Zustand nennt mann Unterricht”. Zo luidt een Duits gezegde dat de kritiek op frontaal-klassikaal samenvat. In feite is dit echter een karikatuur.

Duurzaam Onderwijs beschrijft namelijk op basis van onderzoek tien strategieën die maken dat klassikaal onderwijs een erg effectieve manier van onderwijs kan zijn. Ik ga deze strategieën niet samenvatten omdat de auteur dit zelf al in het Nederlands doet.

Hieruit blijkt in elk geval dat klassikaal onderwijs en activerende didactiek prima samen kunnen gaan. Klassikaal onderwijs hoeft zeker niet slaapverwekkend en ineffectief te zijn, als de docent korte en heldere instructies en uitleg afwisselt met concrete toepassingen en interactie. Klassikaal onderwijs hoeft niet persé uitsluitend of overwegend frontaal-klassikaal onderwijs te zijn. De kwaliteit van klassikaal onderwijs wordt dus met name bepaald door de kwaliteit van de docent.

Ik mis in het overzicht overigens nog de aandacht voor feedback, activiteiten om personalisering mogelijk te maken en het effectieve manier van gebruik van technologie om leren te faciliteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.