Interessante bronnen over verbondenheid bij (online en blended) leren

In deze blogpost wil ik jullie attenderen op twee interessante bronnen die te maken hebben met binding bij (online en blended) leren. Ik vat de bijdragen niet uitgebreid samen. Ze zijn namelijk Nederlandstalig.

Verbinding verbroken: Hoe krijg je studenten weer gemotiveerd naar de campus/school?

Nu we weer gewoon naar ‘school’ kunnen gaan, blijken studenten opvallend vaak weg te blijven. Terwijl men tijdens de pandemie aangaf ‘school’ zo te missen! Barend Last en Jolien Dopmeijer verkennen dit probleem vanuit verschillende invalshoeken. Zij geven drie verklaringen (welzijn, sociale en academische integratie, onderwijs en de waarde van de campus) en stippen enkele andere oorzaken aan. Ook gaan zij in op wat je hier als onderwijsinstelling en als docent aan kunt doen.

Sociale binding in online en blended leergemeenschappen

Dit is een publicatie van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. Hoe kun je sociale binding, gevoel van verbondenheid, creëren maar tegelijkertijd ook inspelen op de individuele leervragen van studenten? Leergemeenschappen spelen hierbij een centrale rol. De docent is belangrijk bij het ontwerpen en begeleiden van deze leergemeenschappen. In de managementsamenvatting staat o.a.:

De handreiking bestaat uit twee delen. In het eerste deel worden de zeven ontwerpprincipes (gericht op inhouds, houdings en randvoorwaardelijke aspecten) waar de docent als facilitator mee aan de slag kan, toegelicht.
De docent kan deze ontwerpprincipes toepassen om sociale binding in online en blended
leergemeenschappen te bevorderen onder andere als er sprake is van flexibele studieroutes.
Deze ontwerpprincipes zijn voorzien van praktische (ICT)tools en werkvormen. De ontwerp
principes zijn breed inzetbaar. Het gaat om de volgende ontwerpprincipes:
A. Elkaar leren kennen
B. Vertrouwen en samenwerken
C. Gedeelde en gezamenlijke doelen
D. Bereidheid om mee te doen
E. Programma en instructiestrategieën
F. Delen van informatie en kennis
G. Hulpbronnen en randvoorwaarden

Deel 2 bestaat uit een methodische verantwoording en onderbouwing van het uitgevoerde
onderzoek waarop de handreiking is gebaseerd, een beschrijving van de resultaten en
afsluiting met een conclusie, discussie en aanbevelingen voor verder onderzoek.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.