Internetgebruik jongeren verandert

Het Internetgebruik van jongeren verandert. Dat bericht ComputerIdee vandaag op basis van een onderzoek van NewRulez. Jongeren zijn per dag langer online, maar besteden minder dan voor heen tijd aan MSN.


Vorig jaar logde 81 procent van de jongeren dagelijks in op chatprogramma MSN Messenger, dit jaar lag dat percentage op 72 procent. MSN’en blijft vooralsnog de nummer één activiteit, gevolgd door surfen, gericht browsen en e-mailen.


Verder bekijken jongeren steeds vaker online filmpjes (bijvoorbeeld via YouTube) en bezoeken meer intensief nieuwssites.


Helaas bericht het artikel niet over social network services zoals Hyves, of over Internettoepassingen voor het onderwijs.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Ja Wilfred, niet alleen jongeren veranderen, ook oudere jongeren zoals jij en ik. Mensen gaan weblogs bijhouden, maken vriendennetwerken, dat soort dingen. Wat dat betreft, MSNen doen denk ik vooral jongeren, naar YouTube-filmpjes kijken is veel minder voorbehouden aan jongeren, voor hyves geldt dit in mindere mate, schat ik zo. Groeten.

  2. @Wilfred
    Jongeren en internet, daarover schreef jij al zo dikwijls en daarop wil ik nog altijd reageren vanuit mijn kleine praktijk in de twee klasgroepen van TSM…
    @Klaasjan Hajema en Wilfred
    Ik denk dat jij gelijk hebt, Klaasjan H.: msn’en doen ze allen (op één na) in mijn klas 6 so (laatstejaars secundair onderwijs).
    YouTubers komen op en bloggers beginnen er in mijn groep ook aan te komen. De meesten zijn ook members van vriendengroepen allerhande. Sommigen zijn wel in vijf of meer netwerken.
    Welkom op TSM The Sausage Machine om daar eens een kijkje te nemen in de online leesportfolio’s: daar zitten YouTube-filmpjes van een leerling bij(met filmische boekverwerkingen, maar ook studentikoos stuff dat op school niet bij ‘officiële’ gelegenheden mag getoond …). Daar vind je ook de weg naar enkele jongerenblogs (huntersofdoom.wordpress.com – die een gastpost op TSM verzorgden onlangs; lepofo.wordpress.com met een prachtig leesportfolio, ruttietje.bravejournal.com e.a. van Rutger Gaumann). Ik vind het haast hilarisch (of overdrijf ik?): die dingen gaan de wereld rond (soms met een stijging van 1000 views per week), maar de school wil ze enkel ‘in besloten kring’ even zien.
    De filmwereld en nog zoveel andere werelden steeds meer aan en voor en van iedereen. Wie houdt die sterke stroming nog tegen?! Zou de school dat willen doen? Kom nou!
    Ik sluit me aan bij wat Wilfred hier al herhaaldelijk heeft betoogd: meer e-educatie kan een antwoord zijn! Of welke term gebruik jij daar weer voor, Wilfred? Ik bedoel er zeker geen betutteling, verkleutering of verpampering mee …

  3. @ Klaas-Jan en Janien: het opvallende vond ik juist dat MSN minder wordt gebruikt dan verleden jaar! En online video neemt toe.
    @ Janien: te-learning? 😉 Ik vind het opvallend dat jouw leerlingen blogs omarmen. is schijnbaar -blijkt uit onderzoek- geen massale jongerenactiviteit. Ik vind deze talige tool ook echt iets voor de oudere jongere (zoals ik).

  4. @Wilfred
    De puntjes op i, ja: minder msn dan vorig jaar, maar toch nog internetactiviteit nr. 1. En wat dat bloggen betreft, dat geldt zeker niet voor de meerderheid van mijn leerlingen. Enkel voor de ’taligen’ onder hen? Ik loop even (!) een paar voorbeelden af.
    Neem de HOD (Hunters of Doom)-blog van Dieter De Bakker en zijn jongere broer (van wie ik de naam nog eens moet vragen): dat is een eigen jongerennetwerk ‘stichten’ rond een game. Maar leuk toch, dat getuigt van creativiteit, niet? En ze willen de berichten zelfs in drie talen aanbieden: Nederlands, Engels en Frans. (Ik geef naast Nederlands ook Duits, maar voor Duits staan ze nog maar op de ‘onderste trede’ …). Mooi, toch. Zoiets moedig ik aan: jongeren bijeenbrengen, contact maken op een ‘aangename’ manier (lees hoe vriendelijk ze met elkaar omgaan), de competitie openen, het spel en zijn leden voorstellen. Allemaal niet wereldschokkend, kun je kritiseren, maar toch.
    Dan heb je Sven Wassenaar en Gianni Aerts, met de The Crazy Tooks-blog: in het Engels schrijven ze hun eigen fantasyverhaal met een satirische knipoog naar school’figuren’ en -toestanden. Sven is trouwens mijn TSM-medebeheerder. De post over blog en wiki – van een hele tijd geleden – heeft hij zelf geschreven – ik heb niets aan zijn tekst veranderd. Onverwacht zag ik een ‘vreemde’ post verschijnen: aangenaam verrast was ik. Hij had zelf het initiatief genomen n.a.v. ons werk in de klas. Op zijn eigen blog lepofo is hij begonnen met de literactua bij te houden en hij heeft zijn leesportfolio voor Nederlands ‘geprepareerd’ om het online te kunnen presenteren. Ik moest dringend nog eens een post wijden aan dit mooie werk.
    Nog een voorbeeld: Tamara Delen aka midnight4. Op haar blog presenteert ze haar favorieten: zangers, clips, filmpjes …
    Allemaal zo divers als er mensen zijn. Mijn bloggers zijn trots op hun blog: ze maken werk van de keuze van een thema, ze denken na over hoe en waar ze hun ‘nieuws’ zullen brengen, ze nemen initiatief (kijk bv. Sven die aantwaarpe.Miniville ‘stichtte’…)… en zoveel meer en zovelen meer.
    Die sociale netwerken: die staan wel sterk met zoveel jongeren. Zou dat niet sterker aan ’t opkomen zijn? Als ‘vervanger’ voor msn? Dat is veel gezegd, denk ik, maar er is toch een duidelijke tendens in mijn (twee) klassen in TSM. Ik merkte het ook toen ik op zoek was naar manga’s: hoeveel jong volk van overal hun fantasierijk gemixt en gesampled werk en hun favorieten daar voorstellen en bediscussiëren … Niet in ellenlange gealinëeerde reacties, zoals deze hier, van een oude(re) vrouw die in die categorie van (hoeveel was het weer?) woorden per dag valt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.