Inzichten in de ‘digitale ervaring’ van Britse studenten

Het Britse JISC onderzoekt jaarlijks hoe Britse studenten het gebruik van digitale technologieën in het onderwijs ervaren. Je kunt de resultaten van het meest recente onderzoek (pdf) uiteraard niet los zien van de ervaringen tijdens de Corona-pandemie. Wat valt daarbij op?

De vragenlijst werd afgenomen tussen november 2021 en april 2022. In totaal hebben 33.726 respondenten van 41 verschillende universiteiten en hogescholen deelgenomen.

  • Bijna alle studenten beschikken over een eigen apparaat om deel te nemen. De laptop wordt door 93% van de respondenten gebruikt. Slechts 9% van de studenten kreeg/leende verleden jaar apparaten of kregen hulp om apparatuur te kopen.
  • De studenten zijn over het algemeen tevreden met de online leeromgeving. 77% van de respondenten beoordeelt deze omgeving als bovengemiddeld, slechts 6% beoordeelt de online leeromgeving als lager dan gemiddeld.
  • De meeste studenten (98%) hebben toegang tot diverse platforms en systemen voor leren. De andere 2% geeft aan hier geen toegang toe te hebben. Platforms voor live online leren en leermanagement systemen worden het meest gebruikt (83%, respectievelijk 82%). Een dashboard de eigen vorderingen te volgen en applicaties voor samenwerken worden het minste gebruikt  (38% respectievelijk 30%).
  • 74% van de studenten beoordeelt de kwaliteit van het leren als bovengemiddeld goed, 7% beoordeelt de kwaliteit lager dan gemiddelde.
  • De meeste studenten (71%) leerden verleden jaar thuis, ruim eenderde leerde online vanuit studentenwoningen terwijl 27%  studieruimten en bibliotheken ter plaatse gebruikten.
  • In het algemeen geven de meeste studenten (45%) de voorkeur aan een combinatie van online leren en leren op locatie. 42% heeft een voorkeur voor leren op locatie, terwijl 28% in werkelijkheid op locatie heeft geleerd. 13% van de studenten geeft aan het liefste online te leren, terwijl dit voor 30% de dominante ervaring was in het jaar 2021/22.
  • Studenten zijn behoorlijk kritisch over hoe boeiend en motiverend de leermiddelen waren (43% vindt dat). 54% meent dat de leermiddelen op het juiste niveau zijn en in een passend tempo bestudeerd kunnen worden.
  • De meeste studenten geven aan dat zij hebben deelgenomen aan meer routinematige of transactionele leeractiviteiten zoals toegang tot opgenomen colleges of lessen (68%) en deelname aan live online colleges of lessen (65%). Veel minder
    studenten hebben interactieve leeractiviteiten online uitgevoerd zoals samenwerkingstaken (17%) of online discussies (13%).
  • Ongeveer tweederde van de studenten beoordeelt de kwaliteit van de ondersteuning die zij ontvingen om effectief online te leren online als bovengemiddeld. 9% beoordeelt deze als minder dan gemiddeld.
  • Meer dan de helft (57%) van de studenten heeft naar eigen zeggen ondersteuning of training hadden gekregen om plagiaat te voorkomen. Veel minder studenten zegt steun te hebben gekregen bij online leren (44%), om basis IT-vaardigheden te ontwikkelen (30%), om persoonlijke gegevens veilig te houden (19% of om informatievaardigheden te ontwikkelen
    (13%). 14% van de studenten geeft aan ze geen ondersteuning te hebben gekregen.
  • Als studenten hulp nodig hebben digitale vaardigheden, dan wendt 57% zich tot medestudenten, 53% gebruikt online video’s
    en bronnen en 47% vraagt hun docenten/begeleiders. 10% zegt geen hulp te zoeken.

Deze uitgave bevat ook suggesties voor verbeteringen. Deze hebben onder meer te maken met het doorbreken van sociale isolatie (o.a. door peer ondersteuning te bevorderen) en met het versterken van didactiek (o.a. door meer actief leren en meer interactie).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.