Kennis delen: het gaat om passie, motivatie, interactie en samenwerking

Ik heb op mijn weblog regelmatig aandacht geschonken aan de opvattingen van John Hagel III en John Seely Brown. Zij bekritiseren kennismanagement-aanpakken die proberen kennis te vatten in systemen en digitale opslagplaatsen. Zij pleiten voor het bevorderen van interacties en samenwerking, waardoor nieuwe kennis ontwikkeld wordt.

In A Better Way to Manage Knowledge stellen zij onder meer:


What we need are new approaches to creating knowledge, ones that take advantage of the new digital infrastructure's ability to lower the interaction costs among us all — ones that mobilize big, diverse groups of participants to innovate and create new value.


Het gaat er om, schrijven Hagel III en Seely Brown, dat mensen (die een gezamenlijke passie delen) zich inspannen om via interactie en samenwerking complexe "performance challenges" aan te pakken. Dergelijke processen zie je bijvoorbeeld bij the World of Warcraft. De auteurs spreken van "creation spaces", waarbinnen kenniscreatie (gebaseerd op de motivatie van deelnemers) plaats vindt. Social media vormen veelal de basis voor deze ruimtes.


Creation spaces have the potential to generate increasing returns — the more participants that join, the faster new knowledge gets created and the more rapidly performance improves. They bring into play network effects in the generation of new knowledge.


In deze benadering zou wel eens de sleutel kunnen liggen voor de vandaag door mij gestelde vraag:


Wat is er in je organisatie voor nodig om social media met succes voor leren in te zetten?

Natuurlijk: het bevorderen van motivatie en passie is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar vermoedelijk wel effectiever dan de investeringen in silo's met informatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.