Kritische vragen bij learning analytics #celstec

Bij het gebruik van grote hoeveelheden data voor learning analytics wordt vaak gekeken naar commerciële toepassingen van ‘big data’ en ‘data mining’. Audrey Watters vraagt zich daarbij af of een lerende wel als ‘consument’ mag worden beschouwd. Volgens haar zijn er nog heel wat vragen met betrekking tot learning analytics die beantwoord moeten worden.

Je zou kunnen zeggen dat data mining door commerciële organisaties vooral gebruikt wordt om consumenten te verleiden, of eigenlijk zelfs te manipuleren. Bedrijven proberen via het analyseren van data feiten over mensen te achterhalen, waarvan het de vraag is of consumenten willen dat deze bekend worden.

Learning analytics zouden informatie moeten opleveren die onder meer moeten leiden tot meer studiesucces, een grotere tevredenheid onder studenten, en een andere inrichting van gepersonaliseerde leertrajecten (zoals de volgorde van onderwerpen). Volgens Waters is dat heel iets anders dan waar bedrijven op uit zijn met data mining (marketing).

Er zijn volgens de auteur dan ook nog heel wat vragen rond learning analytics te beantwoorden.

There’s the technology. There’s the access to the data (most of which remains siloed across a multitude of systems). There are inconsistencies in data collection, storage, and formats. There are questions of institutional capacity (who’s storing and who’s analyzing all this data for a school?). And there are privacy and ethical concerns.

Daarnaast is het ook nog de vraag wie eigenaar is van de data. De provider van het leermanagement systeem (vooral belangrijk bij cloud computing), de onderwijsinstelling, de docent of de lerende?

Waters concludeert terecht:

How do we make sure that in our rush to uncover insights and build “personalized” systems, that the student isn’t just the object of all this analysis and decision-making? How do we make sure the student has agency and control — over their data and their learning?

Dit zijn ook vragen die binnen het OpenU topic over learning analytics aan de orde komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. In een eigen (al dan niet op basis van licenties) aangeschaft LMS is de data van de koper. Dus de school. Gehost op een eigen server of gehost in de cloud. In Facebook is de data van Facebook. Dat laatste lijkt me niet te verenigen met de veilige leeromgeving die een school dient te zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.