Kunnen social media een rol spelen om leren en ontwikkelen binnen de ambulancezorg te versterken? (#in)

Die vraag stond centraal in een workshop die ik vandaag mocht verzorgen voor een twintigtal managers en regionale opleidingscoördinatoren binnen de Ambulancezorg. Een leuke en nuttige sessie, vonden ook de aanwezigen. Het programma bestond uit een aantal onderdelen:

  • Social media (wat is het?)
  • Een andere kijk op leren
  • Social media en leren
  • Iets voor u? (deze manier van leren)
  • Nieuwe dimensie van e-readiness (als gevolg van social media)
  • Iets voor uw organisatie? (het gebruik van social media voor leren en ontwikkelen)

Het viel me op er behoorlijk wat animo was om met een andere bril naar leren te kijken, en naar de mogelijkheden van social media hierbij. Ondanks dat de aanwezigen allemaal binnen de ambulancezorg werkzaam waren, was ook sprake van verschillen (bijvoorbeeld als het gaat om de e-readiness van de organisatie).

Eén van de opdrachten luidde:

  • Welke voordelen ziet/ervaart u van social media voor leren?
  • Welke belemmeringen ziet/ervaart u van social media voor leren?
  • Drie acties om belangrijkste persoonlijke belemmeringen aan te pakken (organisatie komt straks)

Deze opdracht is in groepjes gemaakt. Elk groepje mocht vervolgens één voordeel, één belemmering en één actie noemen (ik heb niet heel scherp gelet op het exacte aantal):

Voordelen

  • Snelheid medium.
  • Het nodigt uit tot pro-actief handelen.
  • Niet gebonden aan tijd en plaats.
  • Ondersteunt samen delen en uitwisselen.
  • Media zijn altijd voorhanden en goedkoop.

Belemmeringen

  • Het kan tot onrust leiden (veel afleiding).
  • Gebrekkige ICT-vaardigheden medewerkers.
  • Je kunt te snel en ondoordacht reageren.
  • Sociale verarming (nb: ik heb daar sociale verrijking tegenover geplaatst….).
  • Overdaad aan informatie. Hoe filter je de massa informatie, hoe filter je de kwaliteit van de inhoud?
  • Risico van schending privacy.

Acties

  • Trial and error (leren gebruiken door vallen en opstaan).
  • Meer de tijd en gelegenheid nemen je er in te verdiepen.
  • Tijd vrij maken.
  • Een week vakantie nemen en het gewoon doen.
  • Investeren in netwerkontwikkeling (kost gaat voor de baat uit).

Hieronder vind je de presentatie bij deze workshop.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.