Laptops invoeren in het onderwijs met een doordacht plan: een feest!

Vanavond heb ik een presentatie verzorgd over het gebruik van laptops in het onderwijs, tijdens een ouderavond van het Canisius College in Nijmegen. Deze school overweegt leerlingen een laptop aan te laten schaffen. Uiteraard leidt dit tot vragen bij ouders.

If you allow laptops in the classroom without a plan for how you’ll use them, you can potentially invite disaster.

Deze uitspraak deed hoogleraar Perry Samson in 2010. En sinds die tijd heeft deze wijsheid nog niet aan waarheid ingeboet. We gebruiken in ons dagelijks leven steeds meer internettechnologie, waarbij de laptop het meest ingezette apparaat is.

Niet helemaal verbazingwekkend dat scholen laptops willen inzetten. Dankzij de laptop ben je bijvoorbeeld meer flexibel in het gebruik van ICT binnen je onderwijs, terwijl laptops net zo krachtig zijn als vaste PC’s. Soms leidt dit echter tot ‘didactische drama’s’, als leerlingen in de klas bijvoorbeeld vooral bezig zijn met hun vrienden op Facebook in plaats van met opdrachten.

Tegelijkertijd kun je laptops wel degelijk zodanig binnen het onderwijs inzetten dat dit leidt tot effectief en aantrekkelijk onderwijs. Daarbij hoef je laptops overigens niet persé in de klas inzetten.

In deze inleiding ben ik ingegaan op pedagogische en didactische aspecten van het gebruik van laptops in het onderwijs. Ik heb mogelijkheden geschetst, en op valkuilen en risico’s gewezen.

De mogelijkheden hebben bijvoorbeeld betrekking op leeractiviteiten om de voorkennis mee te activeren of om verwerkingsactiviteiten mee uit te voeren. Het maken van aantekeningen met een laptop is overigens een apart verhaal….

Mogelijke risico’s en valkuilen hebben te maken met de kwaliteit van de technologie (slechte kwaliteit kan verstorend werken), met het risico op afleiding, met de noodzaak om aandacht te besteden aan digitale studievaardigheden of met een te vrijblijvende implementatie. Met dit laatste bedoel ik: je verplicht leerlingen om laptops aan te schaffen, maar je stuurt/bevordert/faciliteert niet dat docenten er daadwerkelijk betekenisvolle leeractiviteiten mee gaan ontwikkelen.

Mede aan de hand van Mentimeter ben ik met de ouders het gesprek aan gegaan over de mogelijkheden en valkuilen/risico’s.

Hieronder vind je mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.