Leeromgevingen, zelf- en instituutsgeorganiseerd leren

Op het gebied van leren en ontwikkelen gaat het te vaak om ‘of-of’. Of een persoonlijke leeromgeving, of een institutionele elektronische leeromgeving. Om informeel leren of formeel leren. Ik vind dit weinig vruchtbare discussies. Volgens mij kun je beter denken in termen van continuüms, en verschillende manieren van leren daarop onder te brengen. En mede op basis daarvan bepalen wanneer je waarom voor welke manier van leren kiest.

Ik kwam de blog post The VLE vs. PLE debate van Gráinne Conole een paar dagen geleden tegen, dankzij tweets van een aantal Britse edubloggers. De animo om er in te duiken was echter niet heel groot. Omdat ik niet geloof in een ‘versus’-debat. De werkelijkheid is complexer. Desalniettemin intrigeerde onderstaand schema mij.

Wat doen ‘geaccrediteerde cursussen +’ daar immers rechtsbovenin? Welnu, dat komt omdat de persoonlijke leeromgeving wordt beschouwd als de elektronische leeromgeving, aangevuld met zelfgekozen applicaties (zoals Facebook of Twitter). Massive Open Online Courses vinden dan in persoonlijke leeromgevingen plaats, maar worden beschouwd als meer informele vormen van leren.

Volgens mij is dit echt te kort door de bocht geredeneerd. Je kunt niet zo maar spreken van informeel of formeel leren. Leerdoelen kunnen meer of minder formeel zijn, net als de setting van leren, het leerproces en de leerinhouden. Je hebt MOOC’s die behoorlijk formeel zijn, en MOOC’s die erg informeel zijn. En study guides zijn formele leerinhouden, die op eigen initiatief bestudeerd kunnen worden. Het schema is m.i. ook sterk vanuit een institutioneel denken ontwikkeld. In het schema is geen plek voor volledig zelfgeorganiseerd leren.

Het continuüm formeel-informeel is volgens mij niet specifiek genoeg. Steve Wheeler merkt in zijn video ook terecht op dat bij de PLE vs VLE eigenlijk sprake is van een continuüm.

Als je uitgaat van twee continuums dan kun je volgens mij beter spreken van verschillende typologieën. In onderstaande video werk ik dit wat verder uit. Ik ga daarbij uit van twee continuums:

  • Persoonlijke leeromgeving – Elektronische leeromgeving
  • Zelfgeorganiseerd leren – Institutioneel georganiseerd leren.

Je kunt je dan de vraag stellen wanneer je waarom voor welke manier van leren kiest. Bijvoorbeeld: bij blijven op je vakgebied kan prima op een overwegend zelfgeorganiseerde manier, binnen een persoonlijke leeromgeving. Wil je gecertificeerd worden dan is geïnstitutionaliseerd leren binnen een elektronische leeromgeving voor de hand liggend.

Met excuses voor mijn beroerde tekentalent (ik heb wel de naam, maar niet de aanleg).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.